The Body Shop Drops of Youth Bouncy Sleeping Mask

Jag har använt The Body Shop Drops of Youth Bouncy Sleeping Mask regelbundet, 2-3 ggr/vecka i ungefär en månad nu och det börjar bli dags för en recension.

The Body Shop Drops of Youth Bouncy Sleeping Mask

Precis som övriga produkter i Drops of Youth-serien är den baserad på plantstamceller från Edelweiss-blomman som växer på hög höjd i Alperna. Masken ska enligt produktbeskrivningen ha en uppfriskande effekt och göra huden smidigare. Det rekommenderas att man först applicerar ev. ansiktsserum och sedan masken ovanpå. Masken ska inte sköljas av på kvällen utan verka hela natten.

Jag använder masken på kvällen, på rengjord hy och efter att jag applicerat mitt serum. Konsistensen liknas bäst vid en gel-aktig pudding. Jag använder en spatel för att skopa upp en klick som jag sedan smörjer/baddar ut över hela ansiktet och på halsen. Till en början känns ansiktet kladdigt men inom ett par minuter har masken sjunkit in. Det finns en beskrivning av en särskild procedur man rekommenderas att följa när man applicerar den – som en slags massage – men jag har faktiskt inte följt den utan bara klappat in masken i huden.

Min hy har dragning åt det torrare hållet och jag kan lätt få lite fnasiga partier. Jag har även ytliga blodkärl och reagerar ibland på produkter jag använder. Bouncy Sleeping Mask har fungerat fint för mig trots min känsliga hy – jag har inte fått några irritationer i huden. Jag använder den till och med gärna efter att jag använt enzympeeling, vilket jag gör en gång/vecka och som lämnar hyn lite rosig, då känns det som att Bouncy Sleeping Mask fuktmättar och lugnar under natten. På morgonen, dagen efter att jag använt masken, känns min hy fuktmättad, klar och fräsch och jag brukar endast skölja av ansiktet med vatten, sedan applicera serum och fuktkräm.

Burken innehåller 90 ml och kostar 325 SEK. En ganska saftig prislapp kan tyckas men med tanke på hur lite som går åt till varje applicering upplever jag den inte som särskilt dyr trots allt. Jag har använt min uppskattningsvis 10-12 ggr och det syns knappt i min burk att den är använd.

Jag har redan hunnit rekommendera den till flera vänner och bekanta och kommer köpa en ny när min är slut. Jag ser på den som en lite extra fuktboostande nattkräm och jag kan tänka mig att den är jätteskön till sommaren när hyn fått mycket sol.

Jag har fått produkten som pressprov.

Vad tycker du?

