Max Factor Facefinity All Day Primer

Max Factor Facefinity All Day Primer SPF20En bra primer som håller makeupen på plats är ett måste i mitt badrumsskåp. Jag använder inte nödvändigtvis primer dagligen men ska inte sticka under stol med att om jag ska ha foundation (eller BB- eller CC-cream) tar jag gärna primer under för att få lite bättre finish och hållbarhet. Primers finns numera i alla prisklasser och min erfarenhet efter att ha testat både dyra och billiga är att det finns riktiga guldkorn även i de lägre prisklasserna. Just nu faller valet oftast på Max Factor Facefinity All Day Primer som snabbt blivit lite av en favorit.

Max Factor Facefinity All Day Primer är ofärgad och lätt mjölkig i formulan. Ett pumptryck räcker till hela ansiktet och ger en lätt mattad, sammetslen yta som är en bra grund för foundation. Primern har SPF 20.

Av de primers jag testat tycker jag mig se tre olika typer; de som absorberas och känns som de ”försvinner” när man applicerat dem på huden, de som är lite ”klibbiga” för att foundation ska få fäste, och de som bygger som ett tunt matt skikt ovanpå huden för att jämna ut hudens struktur.

Om man utgår från de tre typerna är Facefinity All Day Primer en sådan som absorberas och inte känns på huden, vilket också är den typ jag föredrar, som känns mest naturlig. Om jag skulle säga vilka egenskaper den främst har så är det att förbättra hållbarheten på makeupen och få porerna att se mindre ut. Enligt produktbeskrivningen ska den också minska synligheten hos fina linjer i hyn men det tycker jag är svårare att uttala mig om.

Ni som är trogna läsare vet vid det här laget att jag har lätt att reagera på produkter som inte passar min hy. Hittills har jag inte upplevt några reaktioner när jag använt Facefinity All Day Primer, därför skulle jag säga att den verkar fungera bra även för känslig hy.

Summa summarum, en prisvärd primer som jämnar ut huden, ger en lite mattare yta och får makeupen att sitta på plats hela dagen. Ett plus i kanten för medelhögt solslkydd som annars är lätt att glömma bort, speciellt såhär under hösten och vintern.

Pris: 30 ml, 149 SEK

2 thoughts on “Max Factor Facefinity All Day Primer

  1. Men ååå, det var ju precis det jag hoppades på när jag köpte den här primern men vi går verkligen inte ihop. Har testat att ta lite, mycket, lägga på med fingrarna, svamp, borste, olika dagcremer och foundations men den funkar inte för mig!

Vad tycker du?

