The Body Shop Seaweed Cleanser & Toner

Det är knepigt att hitta rengöring som passar min hy, som är både yttorr, känslig/reaktiv och samtidigt lätt blir oren. Jag behöver med andra ord något som både gör rent på djupet, balanserar, lugnar och ger fukt. Inte helt enkla behov att matcha i en produkt.

The Body Shop Seaweed Purifying Facial Cleanser & Seaweed Clarifying TonerSedan ungefär två veckor tillbaka har jag använt Seaweed Purifying Facial Cleanser och Seaweed Clarifying Toner från The Body Shop och nu är det dags för en recension. Serien innehåller blåstång som växer vilt utanför Irlands sydvästra kust och Seaweed-seriens huvudsakliga egenskap är enligt beskrivningarna just att balansera hy som är ömsom fet, ömsom torr. Låter ganska lovande tycker jag.

Rengöringsmjölken Seaweed Purifying Facial Cleanser rekommenderas till blandhy. Enligt beskrivningen tar den bort orenheter i huden, överflödigt fett och makeup, men utan att torka ut.

Ansiktsvattnet Seaweed Clarifying Toner är alkoholfritt och används för att ta bort de sista resterna av både makeup och rengöringsmjölk samt kvarvarande orenheter i hyn. Den förbereder också huden för ansiktskrämen.

Rengöringsmjölken känns lätt och fräsch att använda. Jag brukar ta en klick stor som ett hallon och massera in på torrt ansikte, sedan sköljer jag bort den med vatten. Den tar bort makeup som foundation, puder och rouge effektivt, men jag föredrar att använda en separat ögonmakeupremover först för att ta bort mascara och ev. eyeliner och ögonskugga, annars tycker jag att jag får en mörk slöja av rester av makeup under ögat.

Efter att jag sköljt av rengöringsmjölken tar jag ansiktsvatten på en bomullsrondell och sveper över ansiktet.

Efter rengöring och ansiktsvatten känns hyn mjuk och smidig – ren men utan att kännas torr och stram. Seaweed-produkterna har en lätt och fräsch doft, de luktar gott utan att kännas parfymerade. Under dessa två veckor har min hy känts bra över lag – smidig och mjuk är nog det som bäst sammanfattar. Ibland har jag tendens att få lite blank hy i t-zonen under dagen och detta har minskat under perioden då jag använt Seaweed Purifying Facial Cleanser och Clarifying Toner, nu upplever jag inte att hyn blir blank under dagen alls. Men inte hellre torr.

Jag kommer fortsätta använda rengöringsprodukterna i Seaweed-serien. Eventuellt kommer jag köpa till Seaweed Iconic Clay Mask och Seaweed Pore Perfector, två produkter i serien som jag är väldigt nyfiken på.

Priser:

  • Seaweed Purifying Facial Cleanser 200 ml, 140 SEK
  • Seaweed Clarifying Toner 200 ml, 140 SEK

 

4 thoughts on “The Body Shop Seaweed Cleanser & Toner

  1. Jag är också lite nyfiken på denna serien! Det är lurigt med blandhy. Min är både torr och lite känslig, men har ändå lätt att bli blank med tilltäppta porer. Och så lite graviditet på det, sen är det totalt kaos😉

  2. Låter väldigt likt min hy tycker jag, kan absolut vara värt att testa denna om du inte känner att du hittat rätt (grattis till bebis i magen, vad kul!!).

Vad tycker du?

