The Body Shop Red Musk Eau de Parfum

Peppar, kanel och tobak, doftnoterna i The Body Shop Red Musk Eau de ParfumEn av höstens nyheter från The Body Shop är ett nytt syskon i musk-familjen: Red Musk Eau de Parfum. Doften är skapad av parfymören Corinne Cachen. Det som gör Red Musk unik är att den inte innehåller några blom-noter, utan enbart kryddor, och trots det är det en feminin och sensuell doft. Toppnoten är soltorkad peppar som ger Red Musk sin friska kryddighet. Hjärtnoten är kanel, vilket ger doften både djup och aromatisk sötma. Basnoten är tobak – vilket nästan enbart användas i herrdofter – som ger en rökig, lite maskulin touch.

Det är inte så ofta jag faller pladask för dofter från den orientaliska familjen men däremot gillar jag när det finns en maskulin touch. Red Musk gick dock rakt in i hjärtat på mig och jag har använt den nästan varje dag sedan jag fick mitt pressprov – ett ganska gott betyg från en som vanligen byter doft dagligen, beroende på humör och dagsform. Den sitter som en smäck nu när hösten smyger sig på och jag gillar kombinationen av det friska maskulina och det sensuellt orientaliska. Doften hänger med mig hela dagen men utan att vara för stark, vilket jag annars lätt upplever hos de mer orientaliska dofterna.

The Body Shop Red Musk Eau de Parfum

Precis som alla Musk-parfymer från The Body Shop innehåller den syntetiskt framställd musk istället för animalisk.

The Body Shop Red Musk Eau de ParfumPå pressvisningen där jag fick mitt exemplar fanns en gravör på plats och man fick möjlighet att gravera sin flaska. Det första jag tänkte när jag kände doften var styrka och kraft, så jag valde det lite corny ”Power in a bottle” eftersom jag tänkte att den här kommer jag sträcka mig efter de dagar jag känner att jag behöver lite extra ”oumph” (sen vet jag inte riktigt hur man ska tolka faktumet att jag faktiskt använt den varje dag, men lite extra power kan väl aldrig skada!?).

Red Musk kommer att säljas både som Eau de Parfum (60 ml)  och som alkoholfri Perfume Oil (30 ml) och lanseras i butik 25 september. Håll utkik och ta ett sniff vetja!

Pris:EDP 60 ml, 425 SEK eller Perfume Oil 30 ml, 270 SEK

Jag har fått produkten som pressprov.

 

Vad tycker du?

