Elie Saab L’eau Couture

Elie Saab L'eau CoutureDen här doften står för det enskilt mest ångestladdade parfymköp jag gjort. Jag trålade 1,5 h i taxfree-shopen på Kastrup medans hjärnan gick på högvarv – vilken parfym skulle jag köpa? Jag hade givetvis provat alldeles för många och min näsa var doftstum.

Jag slog till på Elie Saab Le Parfum som jag verkligen älskar och trivs med – inget jag ångrar med andra ord. Men i samma stund som jag gick på planet ångrade jag djupt att jag inte köpt doften L’eau Couture från samma märke, också. Sedan kunde jag inte sluta tänka på den och det slutade med att jag köpte den över disk, utan någon som helst rabatt, hemma i Stockholm. Något jag inte ångrat.

När L’eau Couture landar på huden känns en grönskande fräsch ton som ganska snart utvecklas till en djupare, varm men fortfarande grön och fräsch doft. Ofta får jag doftassociationer till andra parfymer jag provat men den här liknar faktiskt ingenting annat jag testat, vilket är väldigt roligt – den känns helt klart unik. Om man tittar på doftkompositionen ser det ut såhär:

Topp: Citrus, kalabrisk bergamott, magnolia

Hjärta: Apelsinblomma

Bas: Grön mandel, vanilj

Hållbarheten på huden är mycket bra – den sitter kvar länge och mognar på ett trevligt sätt under dagen.

Vad tycker du?

