MD Formulations continuous renewal complex

MD Formulations Continuous Renewal Complext Sensitive Skin

Gokväll! Pustar ut i soffan efter en ganska intensiv vecka. Tänkte bjuda på en recension av en av mina favoriter i badrumsskåpet.

MD Formulations continuous renewal complex är ett serum i krämform som appliceras under dag- och nattkrämen. Den finns i två formulas – en för normal hud och en för känslig hud, jag använder den sistnämda. Det som skiljer de två åt är att sensitive skin-formulan har ett något högre pH-värde vilket är mer skonsamt för huden, samt att den också innehåller ett lugnande växtextrakt.

Continuous renewal complex innehåller glykolsyra som har en exfolierande effekt och därför hjälper huden att göra sig av med döda hudceller. Det hjälper även till att lösa upp tilltäppta porer. Hyn får en friskare lyster och blir återfuktad på djupet, vilket i sin tur motverkar tidiga ålderstecken. Sensitive skin-formulan har också en lugnande effekt på känslig hy.

Jag använder Continuous renewal complex under såväl dag- som nattkrämen, varje dag. Gärna, men inte nödvändigtvis, i kombination med MD:s rengöring för känslig hy. När det kommer till krämer har jag hunnit testa kombinerat den med diverse olika märken, t ex Decléor och Cliniderm, och den gör jobbet bra även då.

Jag tar en klick stor som en liten ärta, som jag stryker ut över ansiktet med fingertopparna, sedan på med dag- eller nattkräm. Min hy är inte enkel – den har dels lätt för att bli oren (pormaskar) men samtidigt är den ganska torr och väldigt känslig. Jag har lätt för att få reaktioner på produkter som inte är bra för mig och i perioder får jag torrhetsfläckar i ansiktet. En ganska komplex hudbild med andra ord. Men, det jag gillar med det här serumet är att det balanserar min hy väldigt bra. Den skonsamma exfolierande effekten är bra både mot orenheter men även mot torra partier eftersom (redan) döda hudceller försvinner och återfuktande och vårdande produkter har lättare att tränga ner i huden. Om jag har haft ett uppehåll och inte använder den märker jag en ganska ordentlig skillnad efter ca 2 veckors regelbunden användning då min hy känns mer ren.

Produkter från MD Formulations går att köpa från ett gäng webshopar, som Venus Beautystore, Beautyplanet, BeautysecretsHudoteket och Skin City.

Du kanske vill läsa min recension av MD Formulations Facial Cleanser?

 

3 thoughts on “MD Formulations continuous renewal complex

    • Men ska de alltså lägga ner märket helt? Jag trodde (önsketänkande?) att de bara skulle sluta sälja det i Sverige men att det skulle gå att köpa på nätet även fortsättningsvis…?

      • Det kommer nog fasas ut så småningom, om jag har förstått det rätt. Det första jag hörde i våras var att serien kommer minimeras i USA, men försvinna helt i Europa. Jag är inte helt insatt så ta det med en nya salt🙂

Vad tycker du?

