Elie Saab Le Parfum

Elie Saab Le Parfum EDTVad är det egentligen som får en att sträcka sig efter en doft man egentligen aldrig hört talas om, och välja att testa just den, när man står i affären? Flaskan har enorm betydelse – i alla fall för mig. Och Elie Saab Le Parfum tilltalade mig till att börja med rent estetiskt med den enkla flaskan, rena typografin och faktumet att innehållet närmast ser ut som flytande honung.

Och när jag testade den föll jag direkt för den härliga doften, som är mångfacetterad, fyllig och väldigt feminin, samtidigt som den också har en träig ton som utvecklas över tid. Kompositionen beskrivs såhär:

Topp: Apelsinblom

Hjärta: Jasmin

Bas: Cederträ, patchouli, rosenhonung

Trots att det bara är en eau de toilette är doften intensiv och sitter länge, så man kan vara ganska sparsam när man applicerar den. Den funkar med fördel till kvällen men jag tycker det går bra att ha den dagtid med, men tar då lite mindre mängd.

Är man känslig för lite tyngre dofter kanske systern – den lättare L’eau Couture från Elie Saab, som jag också kommer att skriva om inom kort – kan vara ett bättre alternativ. Håll utkik, recension är på gång!

2 thoughts on “Elie Saab Le Parfum

  1. Det är lätt att trilla i dupes-fällan, att köpa sådana som är väldigt lika för att det finns nåt i dem som man gillar… Bra att du insåg likheten innan du slog till🙂

Vad tycker du?

