MD Formulations Facial Cleanser

MD Formulations Facial Cleanser Sensitive Skin Formula 250 mlKombinationen känslig och oren hy är inte helt lätt att handskas med. Produkter för känslig hy är oftast inte så effektiva rengörare på grund av att man fokuserat på att de ska vara skonsamma. Men, MD Formulations har lyckats riktigt bra med sin rengöring Facial Cleanser Sensitive Skin Formula.

Nyckeln är glykolsyra, en AHA-syra som skonsamt exfolierar och tar bort döda hudceller och även återfuktar huden. Den har också en balanserande och lugnande effekt och minskar rodnader i hyn. Den är både parfym- och fettfri och icke-komedogen (d v s täpper inte till porerna). Den har också ett något högre pH-värde än motsvarande produkt för normal hy, vilket gör den lite mer skonsam.

Med känslig hy är det väldigt knepigt med exfoliering eftersom man ska undvika mekanisk peeling (med korn) och effektiva enzym- eller syrabaserade produkter är starka och lätt kan trigga igång en reaktion i huden, men den här fungerar utmärkt att använda två gånger per dag. Det råder inga tvivel om att den rengör min hy effektivt – jag upplever en märkbar skillnad i förekomst av orenheter som plitor och pormaskar, och huden känns smidigare, renare och klarare inom cirka två-tre veckor efter att jag börjat använda den regelbundet.

Jag behöver ingen produkt utöver Facial Cleanser för att få bort foundation eller mineralpuderfoundation, däremot använder jag en separat ögonmakeupremover och undviker att applicera Facial Cleanser runt ögonen.

Den enda nackdelen jag kan se är att den kostar en slant att köpa. Man får räkna med att ge ca 400 SEK för 250 ml. En förmildrande omständighet är möjligen att den är riktigt dryg och räcker länge – jag har använt lite mer än hälften av min och använt den i ungefär tre månader. Utan tvivel kommer jag att köpa en ny när den är slut.

4 thoughts on “MD Formulations Facial Cleanser

    • Tack för tips, den ska jag komma ihåg. Dock tror jag att jag håller fast vid denna just nu eftersom jag vet att den funkar utan att trigga igång min PD och jag gillar att ha en rengörande produkt som verkligen gör rent på djupet, som gör att jag inte behöver komplettera med någon annan djuprengörare/exfoliering.

  1. 400 spänn är dyrt när du kan få den för ungefär hälften från Storbritannien. Frakten är dessutom gratis och de brukar ha en massa rabatter om man köper därifrån regelbundet. Själv brukar jag beställa min exfoliator från Peter Thomas Roth därifrån eller från beautybay. Vad roligt att du äntligen hittat något som funkar hur som helst, här kommer länken:http://www.lookfantastic.com/md-formulations-facial-cleanser-for-sensitive-skin-250ml/10548665.html?rws=0

Vad tycker du?

