Dr Hauschka Ansiktsmask Intensiv som kur vid Perioral Dermatit

Dr Hauschka Rejuvenating MaskI sommar blossade min PD upp igen, förmodligen på grund av all sol (trots att jag försöker undvika att sola ansiktet och alltid har hög SPF). Surt sa räven, men vid det här laget känner jag ju symptomen och satte direkt igång en kur med Dr Hauschka Ansiktsmask Intensiv (kallas även Rejuvenating Mask).

Så fort jag märker de första symptomen (för mig brukar det börja med att jag känner att det pirrar och kliar/sticker i huden på hakan, och inom en eller ett par dagar blir området rött och lite knottrigt, sedan kommer flagorna) utesluter jag alla produkter just vid hakpartiet – jag undviker alltså vanliga krämer och makeup, och tvättar bara med vatten. Morgon och kväll lägger jag på ett ganska rejält lager av Dr Hauschka Ansiktsmask Intensiv på det drabbade området. Nu i sommar har jag även applicerat solkräm över, för att minska riskerna att det förvärras av sol.

Det här är tredje gången som jag lyckas häva ett utbrott av PD så att det faktiskt aldrig hinner bli så illa. Jag tror inte att det enbart är tack vare Ansiktsmask Intensiv, utan självklart en kombination av att jag numer lärt mig att känna igen symptomen i ett väldigt tidigt skede och att jag kör nollbehandling i övrigt. Men masken har absolut en effekt för mig, jämfört med att bara köra nollbehandling!

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är i Ansiktsmask Intensiv som funkar just för PD, men eftersom jag nu vid tre tillfällen märkt så bra effekt av den vid PD och själv inte tvekar att ta till den tyckte jag det kändes som läge för en rekommendation!

Jag brukar köpa mina Dr Hauschka-produkter från Bodystore där priserna ligger en bit under butikspriser och de dessutom har väldigt snabba leveranser. Här hittar du Dr Hauschka Ansiktsmask Intensiv hos Bodystore.

9 reaktioner på ”Dr Hauschka Ansiktsmask Intensiv som kur vid Perioral Dermatit

  1. Men gud, kanske är det det här jag har!? Har fått en röd ”torrfläck” på hakan precis under läppen och det flagar, kliar och gör ont i perioder. Smörjer som en galning, men inget funkar… hittills. Måste ju testa den här då, har du fler tips?

    • Svårt att säga, det finns ju såklart massa olika saker det kan vara, men det kanske är smart att vara försiktig med kortisonsalvor initialt och prova ”nollbehandling” på området först för att se om det ger med sig? Det finns ganska mycket information om PD på bloggen, faktiskt en helt egen kategori med inlägg 🙂 Läs gärna där om du vill veta mer, jag har helt fantastiska läsare som delat med sig av massor av erfarenheter, tips och tricks i kommentarerna också:
      Alla inlägg om Perioral Dermatit

      • Tack, jag ska läsa allt! 🙂 Och byta hudterapeut med tanke på att sist jag var där och undrade om det var ett eksem så ryckte hon på axlarna och sa att jag skulle testa kortison…

  2. Jag har också en röd torrfläck, men min sitter vid ena mungipan, och det är inte munsår utan mer som exem. Har tänkt på PD också men får inte riktigt allt till att stämma. Men jag ska läsa alla dina inlägg!

  3. Hej! Jag har av läkare fastställt PD sedan ca 10 år tillbaka men har haft det i ca 15 år. Precis som du skriver reagerar även jag på sol å även smink, alkohol mm. Något jag själv har upptäckt och uppmärksammat är då PD’n bryter ut ”av sig skälv” igentligen beror på att jag fått i mig något läskigt E nummer ämne eller färgämne. Undviker nu alla sötningsmedel och försöker äta så ren och hemlagad mat som möjligt. Å jag är mkt bättre nu! Har en bok av Sven Lindblom där man kan slå på alla farliga E-ämnen.

  4. Hej! Vet inte om jag får något svar nu när inlägget är gammalt. Men jag har pd och har nu fått hem denna ansiktsmask men jag undrar om du sköljer bort efter ett tag? Eller om du låter den sitta i. Jag har använt den 2 gånger nu och sköljt efter 20 min men jag ser nästan en försämring sen innan tyvär..Och om du inte sköljer, har du den över natten då?
    Kram

    • Hej! Jag har den som nattkräm, så jag låter den sitta över natten. Men om du tycker huden blir sämre av den tycker jag inte du ska fortsätta använda den – då är det nog bättre att köra nollbehandling en tid.

  5. Hej!
    Jag har fått diagnosen PD, fast mitt sitter inte runt munnen utan på kinderna och ned längs käklinjen. Jag pallar inte att vara osminkad fast jag såklart läst om nollbehandling. Jag använder mig av mineralfoundation av BareMineral, är det dumt? Har läst att du använder dig av mineralsmink, vilket märke rekommenderar du? Jag tvättar och smörjer med propyles och finacea som jag fick av hudläkaren men ska man alltså sluta med ansiktstvätt?
    Tack för en grymt bra och informativ blogg!

Vad tycker du?

