Det här med solkräm och nagellack…

Alltså, det här med att vissa solkrämer för barn (vi snackar kräm med fysikaliska filter och högt skydd – SPF50) löser upp nagellack – är det någon annan som märkt det? Jag har haft olackade naglar mycket i sommar men de gånger jag haft lack har jag märkt att det liksom löses upp av solkrämen som jag smörjt in mina barn med. Jag har märkt den effekten med flera olika typer av solkrämer och undrar vad sjutton det är man applicerar på deras unga oskyddade hy egentligen?

Nu undrar jag om någon mer märkt samma sak? Är det någon som har någon teori eller förklaring?

3 reaktioner på ”Det här med solkräm och nagellack…

  1. Det är inget jag märkt pga använder bara 30, vilket är tillräckligt för oss här i sverige.
    Däremot så vet jag att det kan vara vanskligt med högre spf:er. Det har att göra med den kemsika sammansättningen i produkten, det är väldigt svårt att göra en så hög spf utan att den skär sig eller på annat sätt inte blir som man vill. Så mitt tips är att bara köra med 30 och smörja lite oftare just pga den kemiska sammansättningen i de som är högre. Det är faktiskt typ bara i afrika där det är som varmast man behöver högre än 30 och där solen är så stark ska man helst inte vistas ute alls..

Vad tycker du?

