Solskydd för ansiktet från Murad

Murad Oil-free Sunblock SPF 30 - tubOm du inte redan har en bra solskyddskräm med hög SPF för ansiktet kan jag vekrligen rekommendera att du kollar på Oil-free Sunblock SPF 30 från Murad – en fuktgivande fettfri ansiktskräm med hög solskyddsfaktor. Jag tycker det är svårt att hitta solskydd för ansiktet som funkar utan att hyn känns fet. Min hy är känslig och reaktiv, har lätt att bli oren och dessutom har jag haft en ny släng av Perioral Dermatit (blä!) nu under våren, vilket gör det extra svårt eftersom jag behöver hitta produkter som inte förvärrar (men sjukt viktigt med solskydd när man har PD eftersom sol är en av de faktorer som verkligen förvärrar tillståndet).

Jag fick den här krämen rekommenderad av en person som har Rosacea (hudsjuktom som är besläktad med PD) och jag ångrar inte att jag köpte den.

Jag använder den istället för min fuktgivande dagkräm och den ger tillräckligt med fukt för mig nu på sommarhalvåret. Den ger en nästintill matt finish och funkar utmärkt att ha under makeup. Krämen är dryg och lätt att applicera. Den har en svag doft – kanske av granatäpple som den faktiskt innehåller – men är så pass diskret att jag knappt tänker på det.

Jag köpte på min på NK i Stockholm, men den finns bl a på Eleven

8 thoughts on “Solskydd för ansiktet från Murad

  1. Välkommen tillbaka! Jag har saknat dig och dina inlägg!
    Tack för tipset om solkräm, dock liite för dyr just nu, men jag ska lägga den på minnet. Har du något budgettips till ansiktet?

    • Tack, det var snällt sagt, vad glad jag blir!

      Hm, har du provat Cliniderms solkrämer för ansiktet? Förra säsongen recenserade jag både City Protection och Light & Matifying och gillade båda två ganska bra. Ser att City Protection inte längre finns kvar i sortimentet, men däremot finns en ny som heter Active Defence. Dock kan du som max få SPF25 med Cliniderms krämer.

      Jag har även använt en från Clinique tidigare, minns inte vad den hette men den hade också SPF30 om jag minns rätt. Men den var tjockare och mycket kladdigare och kändes inte så behaglig i ansiktet.

      Hoppas du hittar nån som passar!

  2. Precis vad jag behövde. Tack!! (Kommer dock också testa apoliva budget-variant)

    Liksom Lotta, har jag saknat dig! Välkommen tillbaka!

    • Hej! Vill bara tipsa om vad som hjälpte mig mot PD (dessutom fått det att hålla sig borta tills nu) Jag anväder Rozasol eller rozex, som finns receptfritt på apoteket så fort jag misstänker eller kan känna av något obehag kring munnen etc, att blanda ut din vanliga dagkräm med aleovera är super! På detta använder jag ALLTID sheercovers concealer som är det absolut bästa jag prövat. Jag kan till och med sova med den utan att det märks det minsta!

      • Tack för din kommentar, det var intressant att höra! Jag var och kollade på Rosazol när min PD blossat upp i våras men köpte den aldrig.

        Jag har varit mycket i solen nu sista veckan och trots noggrannt smörjande med min ansiktssolkräm (SPF 30) har min PD tyvärr blossat upp igen😦 Jag kör som jag brukar – nollbehandling men smörjer med Dr Hauschkas Rejuvenating mask morgon och kväll och bara på ett par dagar har det börjat gå tillbaka. Det är tredje gången den funkar för att häva ett utbrott så nu börjar jag känna mig ganska säker på att våga rekommendera den! Jag kör den direkt när besvären kommer och smörjer ett ganska rikligt lager på området som är drabbat, morgon och kväll. Nu när det är sommar och sol applicerar jag solskyddsfaktor över (och fyller på den flera gånger under dagen eftersom sol verkligen kan förvärra läget).

    • Tack🙂

      Ja, det kan vara värt att testa Apolivas som ett första steg. Men har man känslig hy eller svårt att hitta något som funkar skulle jag verkligen rekommendera att testa denna (man kanske kan få prover på den??).

Vad tycker du?

