Idun Minerals Foundation

Det här med mineralpuderfoundation går lite i vågor för mig – jag har haft en ganska lång period då jag inte kunnat ha det alls för att min hy varit i obalans (förmodligen pga hormonomställningarna i samband med graviditet och amning). Antagligen hade det varit snällare mot huden att använda mineralpuderfoundation än någon annan variant, men jag har haft problem med fnasiga områden och de accentuerades av löspuderformulan. Men nu börjar huden må bättre och jag är glad!

Idun Minerals Powder Foundation FrejaIdun Minerals Foundation är en lös mineralpuderfoundation som helt och hållet består av högrenade mikroniserade mineraler och pigment. Mikronisering innebär att man genom en speciell bearbetningsprocess finfördelar pigmenten så att de blir väldigt finkorniga. Produkterna innehåller varken parfym, vatten, fett eller konserveringsmedel.

Idun Minerals Foundation kommer i sex nyanser och jag började med att testa den ljusaste, Saga, men den var alldeles för ljus för mig. Nästa däremot, Freja (nyansen på bilden), visade sig passa min hudton perfekt. Det är lite magi att applicera en bra mineralpuderfoundation – efter en stunds buffande ser huden verkligen helt perfekt ut och det är fascinerande hur det lösa pudret successivt smälter in i huden och att se hudens utseende förändras under borsten. Jag använder min favoritkabuki – Everyday Minerals flat top kabuki som gör sitt till för att få ett fantastiskt jämnt och fint resultat.

Idun Minerals Foundation har fallit mig i smaken och just nu använder jag den i princip dagligen! Den täcker bra men resultatet ser fortfarande naturligt ut. Att den dessutom har solskydd motsvarande SPF 15 och även UVA-skydd gör att det känns extra bra nu på sommarhalvåret när solen är framme lite mer (well, I wish… ett annat år kanske?). Precis som alla mineralpuderfoundations jag provat har den en lite vattenavvisande finish och sitter bra hela dagen.

Jag har fått produkten som pressprov.

2 reaktioner på ”Idun Minerals Foundation

    • Tack för tipset, det märket har jag inte provat tidigare. Bra pris, undrar hur nyanserna är? Har du provat – lämna gärna en kommentar och berätta!

Vad tycker du?

