Dr Hauschka Translucent Make-Up

Dr Hauschka Translucent Make-up 01Jakten på en perfekt foundation pågår ständigt och kraven är höga. För mig som dessutom har en hy som är känslig och reaktiv i perioder är det viktigt med skonsamma produkter som inte triggar igång min PD som jag haft besvär av tidigare. Dr Hauschkas hudvård är en trygg favorit som jag använt till och från i åratal, och framför allt det jag alltid återvänder till om jag byter till något annat som ger mig besvär. Därför var det inte särskilt svårt val att bestämma mig för att testa en foundation från Dr Hauschka, Translucent make-up. Av vad jag läst på andra bloggar verkar den ge många blank hy, så det var något jag var lite orolig för att även jag skulle få.

Translucent make-up är en krämig foundation som kommer i en tub om 30 ml. Den kommer i fyra nyanser (00 – 03) vilket jag kan tycka är lite få om man ska kunna hitta rätt, men å anda sidan är den inte heltäckande i konsistensen utan anpassar sig lite efter den egna hudtonen, vilket gör nyanserna lite mer ”flexibla”.

Dr Hauschka Translucent Make-Up 01Krämen är fyllig i konsistensen och appliceras enklast med en borste – jag använder min Duo Fibre Brush från Sigma. Med borste blir det ett jämnt och fint resultat och den är lite magisk – trots att den inte är heltäckande så jämnar den verkligen ut hudtonen jättefint och döljer lite röda partier mycket bra. Jag använder nyans 01 som passar tonen i min hy bäst, även om den nog är lite för mörk till mig under vintermånaderna när hyn är som ljusast. Hyn ser naturlig och frisk ut och får en fräsch lyster.

Det här är den skönaste foundation jag använt hittills – det känns verkligen att den stöttar de återfuktande egenskaper som min fuktkräm har och huden känns aldrig torr eller fnasig. Jag har inte heller hittills upplevt några problem med att hyn känns fet eller blank, oavsett om jag avslutar med att svepa lite lätt med löspuder eller om jag använder den ensam.

Doften är lite örtig men jag besväras inte av den och tycker dessutom att den försvinner ganska snabbt efter applicering, men vet man med sig att man är känslig för dofter är det nog bra att försöka skaffa ett prov och testa den ett par dagar först.

Jag tycker riktigt mycket om Translucent make-up och kommer absolut att köpa den igen. Kanske blir det en tub av nyansen 00 också, för att ha en ännu ljusare när vintern kommer och hyn blir sådär riktigt dränerad på egen färg.

Har du hittat din favoritfoundation?

Vad tycker du?

