Nexxus Kelate Purifying Shampoo & Enphuse Intensive Reconstructor

Nexxus Phyto Organics Kelate Purifying Shampoo & Enphuse Intensive ReconstructorNexxus Kelate Purifying Shampoo och Enphuse Intensive Reconstructor kommer båda från Nexxus organiska serie Phyto Organics.

Kelate Purifying Shampoo är ett skonsamt men samtidigt djuprengörande shampoo som avlägsnar smuts, föroreningar och även klor.

Enphuse Intensvie Reconstructor är en inpackning som reparerar kraftlöst och sprött hår. Inpackningen ska appliceras och få verka ett par minuter innan den sköljs ur, och förutom dess reparerande egenskaper är det lugnande och extra vårdande för kemiskt behandlat hår.

Jag använder en del stylingprodukter i mitt hår och vill därför gärna ha ett shampoo som gör rent ordentligt men samtidigt såklart också skonsamt och milt. Kelate shampoo är drygt och milt löddrande. Håret känns ritktigt rent efter tvätt, nästan sådär så det gnisslar, men ändå utan att det känns som att shampoot är för starkt för hår eller hårbotten. Hållbarheten efter tvätt är medel – jag hade gärna önskat att håret kändes rent ytterligare en dag men behöver tvätta det ungefär varannan dag när jag använder Kelate.

Inpackningen Enphuse är väldigt fyllig i konsistensen och superdryg. En liten klick räcker och jag gör precis som beskrivningen säger – applicerar det i nytvättat hår och låter det verka ett par minuter innan jag sköljer ur det. Jag använder inget balsam alls när jag har Enphuse, men det kanske man eventuellt behöver om man har riktigt långt hår som är svårt att reda ut. Efter inpackningen känns håret blankt, mjukt och friskt.

Jag växlar gärna mellan två olika shampoon och tycker Kelate är ett bra komplement med dess lite mer djuprengörande egenskaper. När det kommer till inpackningar är jag notoriskt slarvig och orkar inte använda sådana som ska appliceras i handdukstorkat hår och verka 10 minuter, så Enphuse passar mig bra eftersom jag kan applicera det i duschen och få effekt av bara ett par minuters verkningstid.

Jag har fått produkterna som pressprov.

Vad tycker du?

