Apropå ingredienserna i superserumet Drops of Youth

Jag fick en kommentar angående innehållet av denatuerad alkohol i The Body Shops superserum Drops of Youth när jag publicerade min recension. Jag passade frågan vidare till The Body Shop och fick i förra veckan ett svar, från England via min kontaktperson här i Sverige. Eftersom det var flera som var intresserade av att veta mer kommer det i oöversatt form här:

When used pure on skin, alcohol can dry out and tear skin, you’re right.

In our Drops of Youth formula, we blended several ingredients (alcohol is one of them, to bring freshness) to get a final product that is totally gentle to skin.

The final formula was tested under dermatological control, which has validated its gentleness to skin.

Personligen känner jag mig trygg med att produkten genomgått dermatologiska tester, och min hy som är både torr och känslig/reaktiv har ännu inte reagerat negativt på produkten trots att jag använt serumet dagligen i snart fyra veckor nu.

Men självklart är jag nyfiken på era tankar och reflektioner kring detta?

6 reaktioner på ”Apropå ingredienserna i superserumet Drops of Youth

  1. Jag får nog hålla med. Jag tänker lite som så att många gånger finns alkohol i produkter som säger sig vara mer ”ekovänliga” och då är det samtidigt en av mycket FÅ ”tveksamma ingredienser” i produkten. Jag väljer hellre lite alkohol som har ett tydligt syfte än trehundra uppenbart onödiga tillsatser.

  2. Jag har fått lära mig att den lilla mängd alkohol man använder i just hudvårdande produkter dunstar till största del när läggs på huden och torkar på så sätt inte ut. Självklart beror det på mängd och produkt men jag känner mig också trygg i att använda den typen av produkter.
    Det är skillnad med exempelvis ansiktsvatten som kan bestå av väldigt mycket alkohol.

  3. Det är likadant med Weleda, dom har också alkohol som ingrediens, men förklarar att det inte är uttorkande när det är en del av hela produkten.
    Man kan ju gå in på Weleda.se och läsa, jag förklarar inte så bra. För det måste ju funka på samma sätt med alkoholen i dom här dropparna?

  4. Kerstin: Ja, det är sant.

    Linnea: Ja det är ju fördelen med att lusläsa och jämföra, att man ser sådana skillnader.

    Tina: Ja, det har jag också hört. Men som du säger är ju just ansiktsvatten en produkt som kan innehålla förhållandevis mycket alkohol.

    Lotta: Ah, där ser man. Jag har inte noterat det hos Weledas produkter men däremot vet jag att vissa av Dr Hauschkas produkter innehåller alkohol och även där har jag funnit för mig rimliga förklaringar.

    Malin: Ja det kan jag tänka mig. Minns tonårstidens starka preparat – när man inte visste bättre – där man både kunde känna det på lukten och hur det kändes på huden… huvaligen.

Vad tycker du?

