The Body Shop Chocomania Body Butter

The Body Shop Chocomania Body ButterThe Body Shops nya chokladdoftande kroppssmör Chocomania Body Butter verkar onekligen ge upphov till starka känslor i blogosfären. Älska eller hata, det är frågan?

Kroppssmöret innehåller 47% Community Fair Trade-producerat kakaosmör, som utvinns ur kakaobönan. Kakaosmör har både mjukgörande och fuktighetsbevarande egenskaper och kroppssmöret sägs vara återfuktande i upp till 48 timmar. ”Chocomania doftar ljuvligt gott och lyxigt läckert av choklad!” står det på The Body Shops webbplats, och det är väl just den aspekten som ger upphov till starkast reaktioner.

The Body Shop Chocomania Body Butter

Det första jag gjorde var inte att ta en klick och smörja ut på handryggen, utan det var ju att lukta i burken. Jag tycker inte det här kroppssmöret luktar choklad utan snarare en väldigt söt doft av vanilj och kola och för mig som gillar dofter som beskrivs som ”lätta” och ”fräscha” blir det inte någon omedelbar kärlek, ska medges. Men skönhetsbloggerska som man är måste man ju testa, eller hur?

Trots att produkten är väldigt tjock och ”stabbig” i konsistensen smälter den in i huden förvånansvärt snabbt. Det går inte att ta miste på att det här är en fantastisk återfuktare. Min hy som ofta känns stram av torrhet under vinterhalvåret bara suger åt sig och blir sedan mjuk och fuktmättad, länge.

När man smörjer in produkten är doften väldigt markant och för söt för min smak när det kommer till hud- och kroppsvård, men samtidigt får jag motstå impulsen att stoppa en klick i munnen och faktiskt smaka på krämen, för den luktar absolut som något som skulle vara ganska gott att äta. Men trots att den luktar så mycket i burken och när man smörjer in den så tycker jag att den ”lugnar sig” efter ett tag på huden. Jag tycker doften dämpas tillräckligt mycket efter en stund på huden för att det ska kännas helt ok att använda produkten, speciellt eftersom den faktiskt gör underverk med min vintertorra hy. Dock undviker jag helt annan parfym de dagar jag använder Chocomania Body Butter för att inte få någon konstig doftkrock eftersom en lite söt, vaniljig, doft ändå består.

Så då är frågan, älska eller hata? Jag får nog faktiskt ställa mig mittemellan! Om doften varit lite mer diskret hade svaret tveklöst varit älska, men eftersom doften inte matchar mina preferenser och dessutom trots allt är så pass stark som den är drar den ner betyget lite, men inte tillräckligt för att jag helt ska undvika att använda den, eftersom jag tycker den återfuktar så pass bra.

För att summera; om du har bekymmer med riktigt torr hy är den värd att spana in. Se till att testa om du klarar doften, men lukta inte bara i burken utan smörj in produkten i huden, vänta och se hur det känns efter ett tag.

Pris: 200 ml kostar 175 SEK.

Jag har fått produkten som pressprov.

2 reaktioner på ”The Body Shop Chocomania Body Butter

Vad tycker du?

