Första advent-tävling

Makeupoholic adventstävling 2011Adventstävlingar har utlovats, och nu är det äntligen dags för den första tävlingen!

Först ur är ett kit med makupverktyg från Eco Tools, ett franskt märke som har ekologiska makeupverktyg och skönhetsprodukter för dusch och bad. I kitet ingår fyra makeuppenslar:

Adventstävling makeupoholic Eco Tools earth-friendly beauty

  • Baby Kabuki: rekommenderas för att arbeta in mineralpuderfoundation på områden som behöver mer täckning
  • Mineral Powder Brush: för applicering av mineralpuderfoundation i hela ansiktet
  • Eye Shading Brush: används för att applicera och blenda ögonskugga
  • Concealer Brush: används till flytande eller mineralpuderbaserad concealer, både på blemmor och även mörka ringar under ögonen

Penslarna är tillverkade av bambu och återvunnen aluminium och borsthåren är av mjuk, syntetisk taklon. Med kitet följer också ett praktiskt etui av bomull och hampa.

Cirkapris: 250 SEK.

För att vara med i tävlingen lämnar du en kommentar till det här inlägget. Jag är nyfiken på om du använder några ekologiska produkter, så jag vill att du i din kommentar berättar:

I vilken utsträckning använder du ekologiska skönhetsprodukter, och har du någon favorit, antingen märke eller produkt?

Vilken är den mest miljöovänliga skönhetsprodukten som du använder?

Vinnaren utses första advent, det vill säga söndag 27 november och kommer också att annonseras här på bloggen, så håll utkik på söndag kväll!

P.S. Jag gör ingen värdering kring hur miljömedveten du är, jag är bara nyfiken på hur du resonerar 🙂

29 reaktioner på ”Första advent-tävling

  1. Jag väljer gärna ekologiska produkter om jag har möjlighet, antingen från mitt favoritmärke Garden of Wisdom eller Trilogy, vars nyponolja jag älskar.

    Min mest miljöovänliga produkt är aceton, men det är för att INGET annat får bort glitterlack.

  2. Jag gillar ecotools borstar och har ett kit för ögonen. Jag gillar ekologiska produkter men har lite svårt att hitta bra sådana, så jag provar gärna men det är nästan aldrig så att jag återvänder till någon produkt. Mest miljöovänliga är svårt, jag skulle satsa på att det är hårspray i mitt fall!

  3. Jag försöker använda så mycket miljövänliga produkter som möjligt och tycker att både utbudet och kvaliteten har blivit mycket bättre på sista åren. Lotus Organic mascara har blivit en stor favorit hos mig! Den skulle jag rekommendera till alla, även till dem som är mycket känsliga när det gäller mascara. Det känns knappt att man har den på sig men det är ändå stor wow-effekt!

    När det gäller lippies så har jag nog inga direkta ”bra-för-miljön” produkter. Däremot väljer jag helt klart bort märken som djurtestar!

  4. Jag skulle helt klart kunna bli bättre på miljötänk. Mina favoritläppbalsam är dock ekologiska – jag gillar alla cerat från Burt’s Bees.

  5. Jag har nyligen börjat fundera lite mer om ekologiska saker och har försökt att tänka lite mer när jag handlar. Tycker dock att det är svårt när man inte har så mycket pengar. Det mest miljövänliga jag har hemma är mina oljor, en mandelolja och en jojoba som jag använder som insmörjning.

    Jag skulle tro att det sämsta jag har hemma för miljön skulle vara hårfärg, är ju inte bra för mig så antagligen väldigt dåligt för miljön ><

  6. Jag använder inget ekologiskt smink eller nagellack, men de flesta av mina hudkrämer är ekologiska, och även schampoo och balsam 🙂

  7. Jag använder mandelolja och en gel med 99% aloe vera till ansiktet, istället för ”traditionella” ansiktskrämer. Funkar hur bra som helst, blir supermjuk och återfuktad. Vet iofs inte om de är ekologiska men det känns definitivt bättre att smörja in sig med naturprodukter än någon kemikaliesoppa med gud-vet-vad i.

    Bland det mer omiljövänliga hamnar nog nagellacksborttagning, som fler har skrivit. Även om det står acetonfritt på förpackningen så fullkomligen stinker de ju alltid så in i h*****e, kan inte tänka mig att det är särskilt miljövänligt alls.

  8. Hej Hej. Jag använder nästan uteslutande bara biologiska produkter. Till ansikte använder jag oftast weledas ansiktskrämer, deras pomegranatserum är fantastiskt. Dr. Hauschkas rengöringsmjölk, och rosenseriens ögonkräm. En gång i veckan peelar jag med ME:s kiselskrubb som är den absolut bästa som finns och efter det kör jag oil cleansing method med ricin och mandel olja. Jag använder antingen sheer covers mineralmake up eller Make up cream från ME som svälter ihop perfekt med huden och återfuktar bra. Mascara är svår att hitta bra naturlig så den gör jag själv till ett pris av ca. 26:-/ st. Gör även schampoo, tvål, salvor o annat själv.
    Innan jag började med biologisk hudvård hade jag stora porer, finnar, ojämn hudton och torra fnasiga partier och fet T-zon. Efter några månader så märkte jag effekt på huden och nu får jag ofta komplimanger för min hud och den mår riktigt bra. Kan inte tänka mig att använda något annat. Däremot kan jag inte låta bli Make up stores snygga ögonskuggor =) O borstar är något jag är jätte dålig på. Så jag hade varit jätte glad och tacksam om jag vann det fina paketet. ❤

  9. Åhh, starkt ha-begär!! 🙂
    Jag kör all in på naturliga och ekologiska skönhetsprodukter, både hud-, hår-, kroppsvård och smink, eftersom jag märkt att det är mycket bättre för min hy som annars är känslig och torr.
    Favoritmärke är 100% Pure, och favoritprodukt är ansiktsoljor i alla dess former.

  10. Den enda ekologiska produkten jag har hemma är Weleda Mandelolja som jag använder ibland. Droppar i lite i nattcremen. Annars har jag lite svårt för naturliga produkter, är ganska känslig i huden och reagerar lätt på det.

    Det mest miljöovänliga måste vara nagellacksremover. Den varianten från Apoteket, för den innehåller aceton. Håller med Des, det är bra till glitterlack!

  11. Älskar min ekologiska rengöringsolja från Aubrey Nicole, den använder jag iss varje dag, en stor favorit som jag bunkrar upp med. Även en del annat ekologiskt slinker med ibland, som olika oljor, hårprodukter och hudcremer. Inget jag köper om och om igen, men ändå bra (och en del mindre bra, som med ”vanliga” produkter).

    Det mest miljöovänliga är väl nagellack och remover.

  12. Jag använder ekologiska duschprodukter och hudkrämer (men är sämre på sminkhållet!) Jag är djurrättskämpe och brukar vara rätt medvten om djutestning, använder för det mesta bara smink som inte är testat på djur så jag har inte kunnat hitta något som är ”både och”. Det mest miljöovänliga jag använder skulle jag tipsa på är aceton, nagellack och hårspray!

  13. Jag använder en ekologisk ansiktsrengöring från oliva den funkar jättebra och den är ekologisk till 97% eller nått sånt. Men det är nog det enda jag kan komma på just nu.

  14. Har ett penselsätt från Eco tools hemma, otroligt bra måste jag säga! Förutom det tror jag tyvärr inte att jag har några ekologiska produkter.

    Mest omiljövänliga.. det måste nog vara hårfärgen med allt vad det innehåller. Kanske är tur att jag är för lat för att färga håret när jag egentligen behöver? 😉

  15. Burt´s bees produkter är ofta trevliga. Jag gillar att handla produkter från Lush (som jag antar är eko med?).

    Tycker om när varor är eko-märkta, känns fint för hud och hår, men jag är inte en stenhård utövare.

    Som mest omiljövänliga får jag la som många andra drämma till med hårfärg och lackborttagningsmedel!

  16. Hej!
    Jag använder Weledas produkter, deras bodywash är toppen…särskilt den med citrus. Annars kan jag varmt rekommendera det ekologiska sminkmärket Nvey Eco!
    Det minst ekoreko jag har i badrumsskåpet är definitivt flaskan med acetonborttagningsmedel för att få bort nagellacket.

    Mvh Emma

  17. Handlar många ekologiska matvaror men konstigt nog har jag inte tänkt på vad det jag har på ansiktet innehåller. Borde vara mer medveten.

    Det mest omiljövänliga är som de flesta säger nagelborttagare, hårfärg och hårspray.

  18. Det mest ekologiska jag använder är nog Kravmärkt olivolja som jag använder till OCM (Oil cleansing method). Jag har också en salttandkräm från Weleda (om det räknas till skönhetsprodukt?)

    Det mest miljöovänliga jag använder är nog nagellack och nagellacksremover, även om jag testat en ”miljövänlig” remover från Depend också.

  19. Jag är inte alls insatt i detta utan köper mest det jag vill ha/behöver. Hade det vart utmärkt klart och tydligt på alla produkter hade jag däremot sett till att välja ekologiskt.

  20. Jag älskar spiezias ansiktsrengöring, den luktar gott och känns lyxig, och tar bort sminket jättebra. Jag håller på att byta produkter till mer och mer naturliga, men det svider ju lite i plånboken ibland.. Den mest miljöovänliga borde vara neostratas ansiktsvatten och ena nattcremen, det svider i hela ansiktet och luktar som nagellacksborttagning, känns inte så hälsosamt. :/

  21. Jag försöker använda så mycket ekologisk hudvård som jag kan, speciellt runt ögonen (kan låta skumt men huden där tar ålderssmällen först). Så inte bara ansikts krämer men även extra produkter, oljor, vatten, serum, allt ekologiskt och gärna fullproppat med avkodo, mandel, morot, aloe vera, c vitamin osv, det gör min hy gott. Favoriten runt ögonen är rosenseriens ögongel som gett mig babylen hud kring ögonpartiet, grund ingrediensen är bland annat mandel.

  22. Underbar tävling! Älskar Ecotools, har deras retractable kabuki som jag tycker är löjligt kanonbra.
    Annars gillar jag Lavera en hel massa; både deras smink- och hår- och hudvård. Deras löspuder doftar så gott och är tillräckligt finmalet. Köper ofta naturkosmetik och försöker undvika djurtestat alltid då det är möjligt. Gillar förutom Lavera finska Frantsila (mysiga, gammelfammoaktiga förpackningar, bra innehåll, gillar i synnerhet deras tandkräm), Blueberry Living (en liten, ny finsk firma med mysiga tranbärs- och jordgubbsprodukter), Acorelle, Urtekram, Dr Hauschka…
    Det mest miljöbelastande jag använder torde ha att göra antingen med fransfärgning, hårspray eller nagellacksborttagningsmedel. Men även där försöker jag pricka litet bättre; föredrar Davines och Kevin Murphy som ofta på nåt sätt är litet mer naturvänliga eller kompenserar för utsläppen vid produktionen. Kevin Murphys torrshampoo och i synnerhet Davines saltvattenspray är riktigt bra. Den senare doftar vaniljmjukt och har en präktigt tung flaska 😉 Använder just nu Mavalas acetonfria remover osv.

  23. jag gillar att använda ekologiska produkter men det är inte så att jag enbart kan köra på dem. dock tycker jag att det känns otroligt bra för min hud när jag vet vilka ingredienser som faktiskt finns i tex. ansiktskrämen. på många förpackningarna har man ju ingen aning vad de innehåller med de ekologiska alternativen brukar ha en mycket lätt ingredienslista vilket gör det lätt att veta vad man smörjer på sin hud. så nu låter jag säkert självist men ekologiska produkter använder jag främst för att det känns bättre för min kropp & hy, kanske inte så mycket för att de oftast är bättre för miljön. men det är ju en bonus 🙂

    dom mest miljövänliga produkterna jag använder måste nog vara mina hemmagjorda kroppsinpackningar & kroppspeelingar (om det räknas). till kroppspeelingen använder jag mig av socker, olivolja & lite lavendelolja. till kroppsinpackningen använder jag kokosfett som får smälta lite blandat med lavendelolja. funkar susen 🙂

  24. Jag har några borstar från Eco Tools som jag gillar jättemycket, bland annat blendern och kabukin som jag fullkomligt älskar! Skulle inte tacka nej till fler 🙂

    Själv använder jag bara naturliga och ekologiska produkter. Ett lite udda intresse för en 16-åring, men det är väldigt viktigt för mig och ju mer jag testar desto mer fast blir jag. Driver även en skönhetsblogg där jag skriver om naturliga och ekologiska produkter 🙂

    Några av mina favoriter är Jojobaolja (som ansiktsolja och till håret), Ganache for Lips (läppbalsam), Hurraw (läppbalsam), MyHavtorn (handkräm, ansiktskräm, ansiktsolja), Lulu’s Chocolate (body butter), Lily Lolo, Organic Indulgence (serien med päron och fikon), Love & Toast Parfym ”Honey Coconut”, Weledas röda handkräm och Burt’s Bees kamomillrengöring. Listan kan göras ännu längre 🙂

    Mest miljöovänliga? Har inte direkt något miljöovänligt i skönhetsväg jag kommer på men däremot saker som tvättmedel, sköljmedel, städprodukter, sen är jag inte helt petnoga med vad jag äter heller. I skönhetsväg: concealer, kajal och tandkräm som jag inte har bytt ut än 🙂

  25. EcoTools är fantastiska! Jättebra pensla och borstar verkligen- =)

    Jag tycker det är svårt att hitta ekologiska produkter som doftar riktigt gott. Jag är ju en doftjunkie, haha. =). 100 % pure har en hud lotion med äpple som däremot doftar ganska gott. 😉 Annats använder jag Balm Balm, hand balm, Weledas dusch/kroppsvård wild rose, Madara duschcreme finns här hemma, har dock inte använt den än:)) Jag äääälskar ju verkligen Björk & Berries, vet att dom har 100% naturliga doftråvaror iallafall, deras Wild Strawberry serie är fantastisk! Den doftar verkligen RIKTIGA smultron, och inte syntet. =) Och som för många andra så är väl hårspray, nagellack, nagellacksremover, hårfärg, fransfärg några utav miljöbovarna hemma.

  26. Hej,
    Detta är något jag är urdålig på. Såvitt jag kommer ihåg har jag aldrig köpt något ekologiskt inom skönhetsvård. Men det skulle vara kul att testa så jag är med i tävlingen i alla fall.

  27. Jag är usel på ekologiska produkter för min hy har reagerat negativt på så många ekologiska ansiktsprodukter att jag har gett upp. Jag vet inte om det är vissa oljor eller parfymeringen som strular till det. Det har däremot inte hänt med Korres produkter och jag gillar verkligen honey and thyme-ansiktskrämen men den passar bättre när kylan kommit. Jag använder bomullspads som är både ekologiska och rättvisemärkta. Och så sopsorterar jag hyfsat noggrant. Märkts det att jag försöker ursäkta mig haha? Men vad ska man göra när produkterna inte funkar liksom?

    När det gäller miljöbovarna tror jag faktiskt att aspirinmasken är värst. Jag får riktigt dåligt samvete när jag använder den och sköljer ner i avloppet. Alternativet skulle ju vara att lämna in geggan på apoteket. Nu blev jag nyfiken på hur andra gör och om fler än jag har funderingar kring det här problemet. Vad tror du?

  28. Tack för alla svar!

    Tävlingen är nu avslutad, vinnare kommer att annonseras på bloggen inom kort! Inga nya kommentarer efter denna kommer att tas med som tävlingsbidrag.

Vad tycker du?

