Dr Hauschka Med

Dr Hauschka är lite av en favorit hos mig sedan länge, framför allt när det gäller ansiktsvård. Nu har märket släppt en ny serie, Dr Hauschka Med, som är ämnad för hud med specifika behov. Med-produkterna har skyddande och balanserande egenskaper och i sortimentet finns produkter för både kropp, ansikte och faktiskt även tänder.

Produkterna i Med-serien är, precis som övriga produkter från Dr Hauschka, växtbaserade. De bygger på naturliga oljor och medicinalväxter och produkterna har tagits fram tillsammans med dermatologer, hudterapeuter och tandläkare, och testats i oberoende laboratorier.

Jag har fått prov på Intensive Ice Plant Cream, vilket också är den produkt i Med-serien som är mest intressant utifrån hur min hy beter sig. Det är en kräm som rekommenderas om man lider av extremt torr och kliande hud till exempel i ansiktet eller på avgränsade områden på kroppen. Krämen ger näring, förbättrar hudens fuktighetsbalans och stoppar den onda cirkeln av klåda och fjällande hy. Krämen ska också stärka hudens egen barriär, vilket behövs för att besvär av den här typen ska läka ut.

Krämen är noggrant testad och ska fungera även för mycket känslig och reaktiv hy, och går också utmärkt att använda på barn.

Vintertid kan jag få en hel del problem med riktigt torr och fnasig hy, både i ansiktet och även som torrhetsfläckar på kroppen – det ska bli intressant att testa hur den här krämen fungerar när dessa besvär uppstår!

Det finns ju en hel filosofi bakom Dr Hauschkas produkter. Jag är inte så pass påläst och insatt att jag kan säga varken bu eller bä om den, men en sak har jag snappat upp – och tror på – och det är tanken att använda produkter som aktiverar hudens egna funktioner, eftersom huden har en inneboende förmåga till exempelvis återfuktning och cellförnyelse. Det låter både rimligt och vettigt i mina öron.

Har erfarenhet av Dr Hauschkas produkter? Vad tycker du i så fall om det du testat?

2 thoughts on “Dr Hauschka Med

  1. Jag har faktiskt aldrig testat deras produkter, men är supernyfiken på dem då jag hört så mycket gott om dem!🙂 Har du provat deras ansiktsvatten? Är det något att ha tycker du?

    • Jag har testat en hel del ur deras vanliga hudvårdssortiment och varit väldigt nöjd – framför allt för det fungerar så bra för mig när min hy är i en fas då den är både torr och känslig/reaktiv. Jag använder rengöringsmjölken, ansiktsvattnet och kvittenkrämen som bashudvård, sedan brukar jag komplettera med rengöringskrämen (mer djuprengörande) och en ansiktsmask, vilken beror på behoven just då.

Vad tycker du?

