Too Faced Shadow Brushes 3 Piece Set

Undrar varför jag inte skrivit om Too Faceds kit med ögonskuggsborstar, Shadow Brushes 3 Piece Set, tidigare egentligen? Nåväl, jag gör det nu! Kitet innehåller tre ögonskuggspenslar som tillsammans ska vara det man behöver för att lägga en ögonmakeup.

Too Faced Shadow Brushes Essential 3 Piece Set

De tre penslarna går under beteckningen Crease/Blender, Lid/Smoker och Liner/Smudger:

Too Faced Shadow Brushes Essential 3 Piece Set: Crease/Blender, Lid/Smoker, Liner/SmudgerFrån vänster: Crease/Blender, Lid/Smoker, Liner/Smudger

Vi kikar lite närmre på de tre penslarna:

Too Faced Shadow Brushes Essential 3 Piece Set Crease/BlenderCrease/Blender är en fluffig pensel med lite längre borst. Den används till applicering av ögonskugga i globlinjen för att skapa djup i makeupen och även forma ögonen.

Too Faced Shadow Brushes Essential 3 Piece Set Lid/SmokerLid/Smoker är en platt bred pensel som har bra stuns. Den används till det rörliga ögonlocket (upp till globlinjen) och man kan antingen svepa den över locket för en skir look, eller ta mer produkt i penseln och ”lägga” på skuggan för en mer intensiv färg. Eftersom den är så pass platt går det också bra att använda den till att skugga längs med övre och undre fransrad.

Too Faced Shadow Brushes Essential 3 Piece Set Liner/SmudgerLiner/Smudger är en kort platt borste, som är fast men utan att för den skull vara hård. Den kan användas antingen till att lägga skugga längs med fransraden, eller för att mjuka upp och arbeta in, smudge, en linje som är lagd med ögonpenna. På den här bilden ser penseln ut att vara lika stor som Lid/Smoker, men på bilden i början av inlägget med alla tre penslarna bredvid varandra ser man att den här är rejält mycket mindre än de andra två.

Penslarna är gjorda av ”teddyhår”, dvs de är syntetiska. De är mjuka och har en bra stuns – jag tycker att de här penslarna är riktigt trevliga att använda! Jag använder dem i princip exakt så som de rekommenderas: först lägger jag skugga på det rörliga locket med Lid/Smoker, sedan lägger jag en mörkare skugga i globlinjen med Crease/Blender och använder sedan samma borste för att tona ihop färgerna. Till sist tar jag Liner/Smudger och skuggar ev. längs övre och undre fransrad.

Penslarna kommer i en fin och väldigt behändig hylsa som även innehåller ett litet ark med pedagogiska instruktioner till hur penslarna kan användas:

Too Faced Shadow Brushes Essential 3 Piece Set

Jag älskar den här hylsan – alltid när jag ska packa sminkväskan för en helg borta får jag problem: jag vill ha ett fåtal ögonskuggspenslar och vill inte att de ska bli tilltufsade, men jag har bara ett stort penselfodral med plats för 10-12 penslar, vilket tar onödigt med plats. Men den här hösten har jag gått över till att bara ta med det här kitet, vilket funkat utmärkt!

Det här är absolut ett användbart set med penslar och även bra som ”startkit” för den som vill skaffa sig ett par olika men tycker det är svårt att välja bland det stora utbud som finns. Kitet kostar 420 kr vilket kan tyckas dyrt, men det blir 140 kr/pensel vilket inte är så dyrt för en pensel, om man jämför med andra alternativ.

Jag har fått produkten som pressprov.

8 reaktioner på ”Too Faced Shadow Brushes 3 Piece Set

  1. Egentligen har jag nog med penslar, men jag är riktigt sugen på dessa. Det verkar ju vara en väldigt praktiskt förpackning också. När jag ska ha med mig penslar letar jag reda på x antal tuber för att trycka ner en eller max två penslar i varje, och om jag har tur hittar jag även locket till tuben så de inte trillar ut =)

    • Ja sådär brukar jag också hålla på annars – men det är ju problemet med att locken försvinner… 🙂 Förpackningen är jättebra och framför allt är ju penslarna också bra!

Vad tycker du?

