Essie Over the Top

Over the Top är inte något nytt lack från Essie, men det passar sig bra såhär till hösten och vintern. Det är ett mörkgrått lack med ett rikligt och finkornigt skimmer i sig:

Swatch Essie Over the Top

Swatch Essie Over the Top

Det här är en klassisk och snygg färg tycker jag, väldigt användbar!

Här har jag lagt tre tunna lager och det är fortfarande inte helt täckande. Jag har inte extremt många Essie-lack i min samling men jag upplever märket som hyllat och därför har jag också fått en bild av att lacken håller väldigt hög kvalitet. Dock måste jag säga att jag känt ett sting av besvikelse nästan varje gång jag testat ett Essie-lack. Av de jag provat såhär långt har merparten varit både skira och lite trixiga att få jämna vilket gjort att det krävs många lager (ofta tre ibland fyra) för att få jämn täckning. Torktiden är längre än jag är van vid (trots Seche Vite) och dessutom har jag upplevt mina Essie-manikyrer som mer ”känsliga” än de andra märken jag vanligtvis använder; det blir snabbt avskavt i kanten och även märken i ytan om man touchar någonting hårt.

Min bild av Essies lack börjar faktiskt naggas lite i kanten. Kanske har jag haft otur med exemplaren, eller att de nyanser jag testat varit av en sämre/känsligare kvalitet? Har du testat Essies lack? Vad tycker du om dem du testat?

5 reaktioner på ”Essie Over the Top

  1. Jag måste säga att jag håller med fullständigt! Hade också fått intrycket av att Essie skulle vara så himla bra, men de jag testat har bara varit jobbiga. Till det priset (även från USA) så kan man få mycket bättre grejer. Jag tror inte jag kommer skaffa fler Essie om de inte kommer med nått riktigt unikt.

  2. Cactus: Åh, vad skönt att höra att det är nån mer som upplever samma sak. Jag vill gärna gilla Essie och tycker de har många fina klassiska nyanser, t ex röda, men det börjar ta emot att köpa när de inte mött förväntningarna hittills…

    Kerstin: Då kanske handlar till viss/stor del om vilka nyanser med andra ord? Låter hoppfullt i så fall!

  3. håller med helt och hållet. Torkar ganska långsamt o krävs, för de flesta färgerna, tre lager för att inte den vita ”nagelutväxten” (om du förstår) inte ska synas. Synd med tanke på att essie har fått stämpeln ”bra kvalité”

Vad tycker du?

