Ett litet mirakel

Purelan 100 krämMina vänner, det här inlägget handlar om något så oglamoröst som… bröstvårtkräm. Jag ska inte gå in för mycket på detaljerna, men jag har ju en ganska ny bebis hemma och ammar, och ni som har barn själva vet säkert hur ömma bröstvårtorna kan vara i början när man ammar…

Men, jag skriver inte om den här krämen för att den är bra mot såriga bröstvårtor (vilket den verkligen är, ska sägas!) utan för att den visat sig vara väldigt bra även mot tråkiga och smärtsamma saker som spruckna läppar, trasiga nagelband, självsprickor på fingertopparna eller bara väldigt torra hudpartier.

Purelan, som krämen heter, består till 100% av lanolin (om man är ingrediensnörd kan man läsa om lanolin hos Paula Begoun) och är därför väldigt tjock i konsistensen. Den är dryg – det räcker med en liten liten klick till läpparna och en ännu mindre om det handlar om självsprickor och liknande.

Jag smörjde sexåringens knastertorra läppar (då pratar vi så torra att de sprack) med den en kväll och morgonen efter var de som vanligt igen. Jag har använt den på självsprickor som jag fick på tummana och de läkte ut på ett par dagar. Den här utgör det tunga artilleriet som komplement till Neutrogena Hand Cream som jag just skrev om.

När min tub är slut, eller förresten – lite innan för att jag inte ska riskera att stå utan, tänker jag köpa en ny och den kommer följa med mig vart jag än går i vinter.

Har du någon favorit-universalkräm?

4 thoughts on “Ett litet mirakel

  1. Låter ju helt fantastiskt! Som sagt, nu börjar ”torr som fnöske” säsongen och dina kräm-tips gör mig aldrig besviken.

Vad tycker du?

