Lumene Beauty Base

Häromdagen sprang jag på nya produkter från Lumene på Åhléns. Tre olika primers för ansiktet, en ögonskuggsbas och olika concealers. Som den skönhetsjunkie jag är kunde jag inte låta bli att köpa en av primerprodukterna. Min Primed & Poreless från Too Faced börjar ta slut och dessutom har jag inte testat Lumenes ansiktsprimer tidigare så jag blev extra nyfiken.

Ett par dagar senare fick jag pressinformation om de nya produkterna, så nu kan jag berätta lite om de olika! Produktserien heter Beauty Base och innehåller alltså ett antal olika produkter som ska ge en bra grund för att applicera makeup. Produkterna i serien innehåller lystergivande fröolja från lingon som tydligen innehåller både närande och återfuktande ingredienser, samt antioxidanter och C-vitamin, som alla bidrar till att ge huden en klarare ton samt har en skyddande, vårdande och även reparerande effekt.

Vi kikar närmare på produkterna:

Lumene Beauty Base Illuminating and Smoothing PrimerBeauty Base Illuminating and Smooting Primer är den primer jag slog till på direkt. Den innehåller ljusreflekterande partiklar som hjälper till att ge huden en fin lyster och det fungerar också utsuddande på fina linjer.

Illuminating and Smooting Primer är helt ny i sortimentet och lämpar sig för hud med ålderstecken och fungerar för alla hudtyper, även torr. Den är ofärgad och passar därför även alla hudtoner.

Den kan appliceras antingen före/efter dagkrämen eller utblandad med foundation.

Lumene Beauty Base Crystal Radiance PrimerBeauty Base Crystal Radiance Primer är en vidareutveckling av en av Lumenes tidigare primers. Den här rekommenderas till hy som ser trött och glåmig ut. Ljusreflekterande pigment gör att huden får en jämn och klar ton. Den här primern har en skimrande persikonyans ska göra att huden rent optiskt ser fräsch och pigg ut, men den är samtidigt tillräckligt transparent för att fungera för alla hudtoner. Crystal Radiance Primer rekommenderas till normal och torr hy.

Den appliceras före eller efter dagkrämen eller blandas med foundation.

Lumene Beauty Base Matifying and Retexturizing PrimerBeauty Base Matifying and Retexturizing Primer är också en befintlig primer som fått en förbättrad formula. Den här lämpar sig främst för fet hy och blandhy eftersom den dels gör att porer ser mindre ut och även ger en matt sammetslen yta att applicera makeup på.

Den appliceras efter behov, förslagsvis i T-zonen, efter dagkrämen innan applicering av foundation och/eller puder.

Lumene Beauty Base Eye Shadow PrimerBeauty Base Eyeshadow Primer är, om jag förstår det rätt, samma ögonmakeupbas som funnits i Lumenes sortiment sedan tidigare.

Den ger en neutral beige ton som ger ögonlocket en jämn färg och fixerar ögonmakeupen så att den håller sig på plats utan att t ex lägga sig i ögonlockets veck. Den kan också användas som primer innan läppstift.

Lumene Beauty Base Dark Under Eye ConcealerBeauty Base Dark Under Eye Concealer är en nyhet i Lumenes sortiment – en krämig concealer i aprikoston som täcker mörka ringar under ögonen, brustna blodkärl, blåmärken, etc.

Concealern rekommenderas att användas efter foundation och appliceras bäst med rena fingertoppar då värmen från fingrarna hjälper den att smälta in i huden.

Lumene Beauty Base Red NeutralizerBeauty Base Red Neutralizer är en concealer i kakform som lämpar sig särskilt för att täcka röda partier.

Den är skonsam och innehåller ämnen som lugnar och stärker känslig hud vilket gör att den även lämpar sig för personer som har problem med couperose (brustna blodkärl) eller hy som rodnar på grund av känslighet.

Neutralizern appliceras bäst över foundation och om den appliceras med fingertopparna hjälper värmen till så att den smälter in i huden.

Lumene Beauty Base Touch of Radiance HighlighterBeauty Base Touch of Radiance Highlighter är en highlighter med ljusreflekterande pigment som omedelbart ger huden lyster. Den passar alla hudtyper och hudtoner.

Hylsan är utformad som en bläckpenna – genom att klicka på knappen i änden trycks lite av produkten ut i penseln och kan seda appliceras på huden, först med penseln för att sedan suddas ut med fingertopparna.

Lumene Beauty Base Cover StickBeauty Base Cover Stick är ett traditionellt täckstift för att maskera kvisslor, rodnader i huden och även mörka ringar under ögonen. Konsistensen uppges vara tunn men ändå täckande och Cover Stick finns i tre nyanser.

Är det någon av produkterna som du planerar att slå till på?

Nu har jag ju Illuminating and Smoothing Primer redan men det vore intressant att jämföra den med Crystal Radiance Primer (inte bara på handryggen som jag gjorde i butik). Jag är också lite extra intresserad av både under eye concealern och highlightern.

7 reaktioner på ”Lumene Beauty Base

  1. Jag såg produkterna för ett par dagar sedan och eftersom jag har en väldigt röd haka (effekten av att ha förfrusit den ett par gånger när jag åkt skidor) så blev jag intresserad av Beauty Base Red Neutralizer (som jag inte läste som en concealer utan som primer). Jag köpte den och är väl så där halvnöjd. Jag har applicerat den under min foundation (Clinique Even Better) och den liksom försvinner efter ett par timmar. När jag skriver det här är klockan 11.30, jag sminkade mig vid 8.30 och visst, hakan är mindre röd en vad den brukar vara, men mer än vad den var imorse. Jag får nog prova utan (fast med foundation) för att se vilken effekt den egentligen har. Och det kanske helt enkelt är så att om jag vill dölja den röda hakan mer så får jag använda produkter med bättre täckning. Jag ska också prova att använda den över min foundation som Lumene rekommenderar. Sedan finns det egentligen inte något alternativ till att applicera den med fingrarna. Den är för hård för pensel (tycker jag) och behöver smältas lite av kroppsvärmen innan den går att smetas ut ordentligt.
    /Veronica

  2. VeronicaV: Hm, från pressmaterialet tolkar jag Red Neutralizer mer som en concealer, och det låter ju som att den är mer som en sådan också snarare än en primer. Vad synd att du inte tycker den håller så bra. Jag skulle nog, precis som du säger, testa att använda den ovanpå din foundation också, för att se om det gör någon skillnad.

    Emelie: Där ser man! Har du hunnit testa? Vad tycker du i så fall?

    Kerstin: Ha ha, ja jag håller med dig egentligen 🙂

  3. ”svar”: Jo har hunnit prova nu, gillade den! Håller sminket på plats bra, och får en känsla av att jag inte behöver ta lika mycket foundation när jag har den på 🙂 Den luktar ju riktigt gott också, stort plus!

  4. Lisa: Kul att höra! Ja jag gillar min också!

    Emelie: Vad roligt, den verkar också bra tycker jag! Illuminating and Smoothing Primer luktar också väldans gott – det är alltid ett plus!

Vad tycker du?

