Seche Restore

Det snabbtorkande överlacket Seche Vite blev snabbt en favorit hos mig efter att jag testat det och eftersom det används flitigt hinner det också bli lite segt innan det är slut i flaskan. Så jag köpte mig en flaska Seche Restore som är en typ av uttunningsvätska (som jag förmodligen är typ sist att skaffa…).

Flaskan kommer med en liten pipett och man droppar helt enkelt några droppar i taget tills lacket fått önskad konsistens.

Seche Restore Restoration Thinner

Jag blev lite ivrig så jag droppade och skakade, droppade och skakade – tills jag upptäckte att mitt älskade Seche Vite blivit alldeles bubbligt! Då läste jag på förpackningen till Seche Restore igen och givetvis står det klart och tydligt ”… adding a few drops of Seche RESTORE and roll bottle slowly adding additional drops until consistency is fully restored”.

Aha. Roll slowly, inte shake furiously alltså.

Men, flaskan fick stå till sig över natten och dagen efter var den fri från bubblor och lacket återställt till den konsistens jag ville ha 🙂

Seche Restore påverkar inte lackets egenskaper utan lägger bara till de ämnen som avdunstat från lacket (butyl acetat, toluene och isopropyl alkohol). Jag har testat att tunna ut ett Seche Vite i omgångar (då pratar vi upp emot fyra – fem gånger) och tycker nog dock att det börjar tappa sina snabbtorkande egenskaper något, men de första gångerna tyckte jag det blev helt återställt.

Seche Restore finns att köpa på bl a Kicks, Eleven och kostar 89:- för 14 ml. Eftersom man bara behöver några droppar antar jag att en sådan kommer att räcka väldigt, väldigt länge.

7 reaktioner på ”Seche Restore

  1. jag har funderat på att köpa på mig en sån här just för att topplacket, efter ungefär halva flaskan, blir lite småtråkigt att använda. Det blir ju liksom trådigt 😛 Men jag ska nog spana in en sådan här när jag är på kicks nästa gång, trots allt.

  2. Jag slängde mitt sega Seche vite men nästa gång ska jag testa att bara tillsätta lite isopropylalkohol, det har jag hemma

  3. Emilie: Ja, man använder det ju ganska ofta så det finns många tillfällen för ämnena att dunsta…

    Glitter Sisters: Ja, vilken tur! Varsågod 🙂

    Kajalpennan: Kanske kan funka, blir spännande att höra hur det blir om du testar.

    Kerstin: Ja, använder man SV ofta så skadar det ju inte att ha en flaska Restore hemma!

Vad tycker du?

