Emma S. kroppsvård

I ett par veckor har jag använt Emma S. Body wash och Body lotion som jag fick hem i ett pressutskick.

Duschkrämen har en lätt gelkonsistens. Den innehåller oljor från sheafrukt och passionsfrukt som sägs vara mjukgörande och återfuktande, samt glycerin som är känt för att vara skonsamt mot huden samtidigt som det både mjukgör och återfuktar.

Duschkrämen löddrar bra och känns ordentligt rengörande. Ofta kan huden kännas stram och lite torr efter att jag använt duschkrämer med gelformula men så blir det inte med Emma S. Body wash, utan den rengör bra men utan att torka ut. Den har en diskret men fräsch doft av grape, och det luktar verkligen grape – inte bara ospecifik citrusdoft.

Lotionen har en lätt konsistens, mer åt mjölkhållet än tjock och krämig. Den bygger på samma huvudingredienser som duschkrämen – d v s sheafruktsollja och passionsfruktsolja som mjukgör och återfuktar. Dessutom innehåller den Vitamin E som skydd mot fria radikaler. Även lotionen har en lätt doft av grape. Den lätta konsistensen gör att lotionen snabbt går in i huden, som känns återfuktad men utan att vara kladdig.

Det här är absolut trevliga vardagsprodukter tycker jag. Tyvärr uteblir lyxkänslan, det känns som sagt som vardags- eller basprodukter, kanske på grund av förpackningarna som förvisso är snygga och funktionella men också väldigt enkla och kanske lite ”kliniska”.

Enda minuset som jag noterat är att duschkrämen är ganska odryg. Jag har använt den dagligen i ungefär tre veckor och har nu lite mer än hälften kvar i flaskan (250 ml).

Vad tycker du?

