10. Berätta om guldkornen bland dina verktyg

Som vanligt är det svårt att välja, men här är mina absoluta trotjänare bland verktygen:Makeupverktyg: Sigma, MACDuo Fibre Brush (överst t v) – borstar som verkligen går att använda till mycket vilket gjort att jag skaffat två. Den ena är en Sigma SS187 Duo Fibre Brush och den andra MAC 187. Jag använder de här borstarna till flytande foundation, finishingpuder, Mineralize Skinfinish-puder och bronzers – så jag har nytta av två stycken och tvättar dem ofta. Jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad på Sigmas och MAC:s borste – de är så gott som identiska och fungerar lika bra båda två. Sigma-borsten är givetvis ganska mycket billigare…

Två ögonskuggspenslar som jag vill hylla är Sigma SS219 Pencil Brush och MAC 239:

Sigma SS219 & MAC 239

SS219 (vänster i bild) använder jag gärna till precisionsarbete, när jag vill applicera skugga på endast en liten yta. Den funkar också bra för att skugga globlinjen och yttre ögonvrå (även om jag vet att många föredrar en lite fluffigare borste till det), tona och mjuka upp övergångar, eller för att lägga skugga längs fransraden.

MAC239 (höger i bild) är den ögonskuggspensel jag utan tvekan använder mest och om jag bara skulle få behålla en skulle jag välja den här, utan tvekan! Den är egentligen bäst till att trycka dit skugga på det rörliga locket, men formen och storleken gör att den funkar bra som allroundborste.

Franstång använder jag dagligen och som du ser är det ingen fancy variant, utan en traditionell – jag tycker bäst om dem!

För att hålla brynen i schack är jag där och putsar lite varje dag. Det finns ju massvis med dyra pincetter och de värsta har jag inte ens testat, men länge använde jag Vitry som är hyfsat känd. Nån gång när jag var på resande fot hade jag glömt pincetten och panikköpte Apotekets egen pincett, som visade sig vara tokbra! Jämna fina ytorgör att man får tag även på de tunnaste stråna. Jag gillar också det platta breda snedställda avslutet, då får jag en spets som jag kan använda för att komma åt i knepiga vinklar. Den är grym!

5 thoughts on “10. Berätta om guldkornen bland dina verktyg

  1. Jag har aldrig böjt mina ögonfransar. Är det konstigt?😉 Kanske ska prova det nångång, jag har en sån där mojäng men aldrig testat den😀

    Har du provat ögonbrynsknivar? Många som gillar dem, jag har lite svårt att få till det men det funkar på fjunet🙂

    En helt annat sak som vore kul att läsa om är hudvård för män. Har tänkt överraska min kära sambo med ett hudvårdskit, vad satsa på?

    • Du kanske inte behöver extra böj!? Jag vet att det är något av ett lyxproblem, men jag har nog ganska långa fransar av naturen för om jag inte böjer upp fransarna går de emot glasögonen när jag blinkar – inte skönt!

      Brynkniv – nej, inte testat men sneglat på! Tyckte det lät lite farligt – om man slinter? Då får man ett sånt där Vanilla Ice-märke i brynet😉

      Hudvård till män – kolla Bulldog – naturliga hudvårdsprodukter för män. Jag har köpt till min och han har – hör och häpna – på eget bevåg köpt om samma produkter!

  2. Tack för tips, ska spana in märket bulldog!

    Ingen risk att skära sig med knivarna, dom tar som sagt bara bort fjunet tycker jag, men min teknik är kanske inte så bra.

Vad tycker du?

