The Body Shop Honey Bronze Bronzing Gel

I The Body Shops sommarkollektion Honey Bronze ingår en bronzing gel för ansiktet som jag fick ett prov på innan sommaren för att testa. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av bronzing gel-produkter sedan tidigare har jag inte mycket att jämföra med.

Honey Bronze Bronzing Gel For Face är en fuktighetsbevarande gel som fungerar som en klassisk ”brunkräm” – den ger färg men inte permanent utan tvättas bort. Gelen innehåller honung, bivax och ekologisk aloe vera.

När jag första gången skulle testa Bronzing Gel var mitt allra första intryck att den är väldigt mörk i tonen, men när jag smörjt ut den ger den lätta gel-konsistensen sig till känna och den blir förvånansvärt skir och transparent, och ger faktiskt bara en hint av färg och lyster. Nyansen är varm och gelen ger en fin lyster utan att för den skull vara skimrig eller glittrig.

Gelen går såklart att använda i ansiktet men med fördel också på hals och dekolletage, eller för den delen om man vill få en varmare ton på t ex armar eller ben (även om det kanske är lite lyxigt att använda en ansiktsprodukt på kroppen).

Jag har provat att använda den på samma sätt som jag använder en bronzer, det vill säga inte i hela ansiktet utan på de ställen där solen träffar ansiktet men det var svårare – det är knepigt att applicera gelen i delar av ansiktet med bra resultat, jag tycker det är svårt att få bort kanterna. Bäst gör den sig alltså om man applicerar den tunt i hela ansiktet. Det tar en stund innan den går in i huden och huden känns till en början därför lite kladdig. När den väl gått in i huden känns den inte längre alls, och det går bra att använda makeup över.

Några tips vid användning (som nog gäller för alla bronzers och brunkrämer) är att noga inspektera kanter och övergångar efter applicering, att låta produkten ”sätta sig” lite på huden innan man fortsätter med ev. andra produkter och att tvätta händerna efteråt.

Jag får erkänna att Bronzing Gel inte blivit någon favorit hos mig. Jag föredrar att använda mina vanliga bronzers istället eftersom jag tycker det är lättare att få ett snyggt resultat med puderbaserade bronzingprodukter.

Vad tycker du?

