L’Oréal Eye & Lip Makeup Remover – Waterproof

Jakten på den bästa ögonmakeupremovern pågår ständigt och efter att länge undvikit tvåfas-removers bestämde jag mig för att testa, och eftersom jag hört bra om L’Oréals tvåfasremover, Eye & Lip Makeup Remover – Waterproof, slog jag till på den.

Det gäller att skaka den ordentligt först, för att den vattenbaserade respektive oljebaserade vätskan ska blanda sig med varandra. Jag tar sedan lite remover på en bomullsrondell och håller en stund över ögat, innan jag försiktigt stryker bort. Det råder inga tvivel om att en tvåfasremover tar bort makeupen väldigt effektivt – man behöver inte stryka många gånger innan alla spår av makeup är borta.

Mina ögon är väldigt känsliga och jag har lätt för att reagera på produkter man har vid ögonen. Tanken på att ha något oljebaserat så nära ögonen var det jag var mest skeptisk mot eftersom mina ögon lätt blir irriterade och rinniga i flera timmar efteråt. Jag blev därför positivt överraskad – den här removern svider inte och ögonen blir inte  alls irriterade av den, varken direkt vid användning eller i efterhand.

Det enda jag egentligen är mindre nöjd med är att jag tycker att min ögonmakeup sitter sämre dagen efter när jag använt den här removern. Trots att jag tvättar hela ansiktet noga efter att jag tagit bort ögonmakeupen så är det som att det blir kvar en oljig hinna på huden runt ögonen. Plötsligt räcker det inte med  någon av mina vanliga ögonskuggsprimers för att hålla ögonskuggan på plats hela dagen, utan den lägger sig i vecken! Och när jag slutar med removern så blir det bättre. Tyvärr är den nackdelen så pass stor att jag faktiskt undviker att använda den här removern. De enda undantagen är dagar då jag har haft väldigt kraftig ögonmakeup – för det är skönt att slippa gnugga och gnida för att få bort alla rester.

Använder du tvåfasremover? Vilken är i så fall din favorit? Har du märkt liknande bieffekt som jag?

6 reaktioner på ”L’Oréal Eye & Lip Makeup Remover – Waterproof

  1. Jag gillar den där men Lumenes tvåfasvariant gillar jag mycket mycket mera. Den är underbar och ännu mildare fast tar bort allt smink buslätt.. Jag upplevde att Loreals variant torkade ut min hud efter ett tag, den blev för skarp att använda för ofta typ.. Har du inte testat Lumenes kan jag varmt rekommendera den.. 🙂

  2. Jag använder den där från Loreal och det är min absoluta HG! Jag tvättar dock alltid ansiktet med Coalface efteråt när jag tar bort mitt smink på kvällen, och jag har inte alls upplevt att min ögonsminkning sitter dåligare faktiskt. 😮

  3. Marybeth: Nej, Lumenes tvåfas har jag faktiskt inte testat – det ska jag göra – tack för tipset!

    Honi: Jag brukar också eftertvätta hela ansiktet med en rengöring efteråt… i och för sig använder jag rengöringsprodukter för lite torrare hy, så det kanske inte hjälper så mycket. Intressant i alla fall att du inte upplever samma bieffekt som jag.

  4. Detta är min absolut favorit make up-remover. Älskar den! Har inte märkt några som helst bieffekter, den tar bort allt, svider inte. Synd att du upplever att make upen sitter sämre dagen efter användning, är ju aldrig något positivt….

    • Ja, jag har sett att den är poppis hos en del andra bloggare, men för mig verkar den ju tyvärr inte funka. Dock känns den bra att ha för att ta till om man har riktigt tung maffig makeup, men annars undviker jag den…

Vad tycker du?

