Clarins Instant Smooth Perfecting Touch

I vintras köpte jag den här lilla burken och efteråt insåg jag att Clarins Instant Smooth blev utsedd till bästa primer i Amelias årliga stora test av skönhetsprodukter, vilket var kul!

Jag låter min dagkräm sjunka in i huden först och sedan tar jag en liten klick av Instant Smooth. Först smörjer jag ut den mellan fingrarna och sedan stryker jag ut den över huden. Jag brukar inte applicera den i hela ansiktet, utan mest i T-zonen. Man kan med fördel jobba lite med den på huden för att den ska få bättre effekt eftersom den innehåller små mikropartiklar som vid värme absorberar fukt som huden släpper ifrån sig (utan att torka ut huden). När de gör detta sväller de litegrann, vilket gör att de rent optiskt ”fyller ut” ojämnheter, porer och fina linjer och gör att huden ser jämnare ut.

Konsistensen är väldigt behaglig och skön – den känns på ett sätt lite ”torr” snarare än som en vanlig kräm. Efter applicering känns huden nedmattad och får en silkeslen finish. Vissa primers jag testat ger ett lite mer ”klistrigt” resultat, vilket kanske är bra för att få foundation att fästa och sitta, men jag gillar den här släta och lena finishen bättre. Jag har en del problem med fnasigheter i hyn och tycker att Instant Smooth på ett bra sätt liksom ”limmar fast” dem, och på så sätt får jag ett finare resultat när jag sedan applicerar min foundation, som annars nästan accentuerar fnasigheter.

Avslutningsvis, Instant Smooth har ingen märkbar effekt på t ex rodnader eller färgskiftningar, däremot ger den en jämnare yta och struktur, något jag tycker den gör väldigt bra. Resultatet blir en jämn och fin yta att applicera foundation på.

3 reaktioner på ”Clarins Instant Smooth Perfecting Touch

  1. Det här är ju min absoluta favorit sen många år tillbaka nu och det är alltid kul att läsa om att andra gillar den. Det bästa är att den funkar riktigt bra även under puderfoundation, även om det kan kännas ”kladdigt” vid applicering blir resultatet helt magiskt. 🙂

  2. Kul att läsa om denna då jag precis införskaffat den. Ska bli riktigt roligt att testa den då detta är min första primer någonsin och det känns bra då att höra en massa bra kommentarer.

  3. Tina: Vad roligt! Jag håller med, den funkar utmärkt under mineralpuderfoundation också (det är vad jag använder allra oftast).

    Anna: Hoppas att du också blir nöjd med den!

Vad tycker du?

