Clarins HydraQuench Intensive Serum

Jag brukar lite slarvigt säga att min hy är torr, men den korrekta benämningen är snarare att den är yttorr. Det som kännetecknar yttorr hy är att den kan vara flagig eller fnasig och klia eller sticka efter rengöring samtidigt som man också kan uppleva att huden är oren och/eller blank. För att få en bättre fuktbalans i huden köpte jag Clarins HydraQuench Intensive Serum, ett fuktserum som används efter rengöring, under dag- och/eller nattkrämen. Serumet innehåller essentiella fettsyror som hjälper till att återuppbygga hudens barriär, hyaluronsyra som är känt för sin förmåga att hjälpa huden att binda fukt samt alfalfa som  sägs ”boosta” hudens egen kollagenproduktion.

Serumet består av två skikt så det är viktigt att skaka flaskan innan användning för att man ska få rätt sammansättning av serumet. Jag sprayar en liten mängd i handflatan (serumet är flytande i konsistensen) och stryker sedan ut det  i ansiktet, innan jag applicerar min dagkräm.

Det känns att serumet innehåller en del fett för huden känns till en början lite blank precis efter applicering, men jag tycker att det sjunker in fint efter en stund, och jag har inte märkt någon negativ effekt på makeupens hållbarhet. Det här serumet har verkligen hjälpt min hy nu under de här riktigt kalla månaderna som varit och jag tycker att huden känns mindre stram och fnasig när jag använder serumet regelbundet. Jag är också positivt överraskad över hur dryg produkten är – jag har använt det dagligen i två månader och innehållet har minskat med uppskattningsvis 15-20%, inte mer.

2 reaktioner på ”Clarins HydraQuench Intensive Serum

  1. Carina: ja, jag har varit nöjd med det jag testat hittills (snart kommer även en recension av HydraQuench Cream-Mask…). Vilka är dina favoriter?

Vad tycker du?

