Rengöring från Mádara

Jag har testat tre rengöringsprodukter från Mádara; Delicate Cleansing Milk, Deep Purifying Foam och Deep Comfort Toner. Jag var egentligen mest intresserad av rengöringsmjölken men blev rekommenderad att använda cleansing milk först för att få bort fett och sedan foamet för att rengöra huden mer på djupet.

Jag har varierat lite när det kommer till själva rengöringsproceduren, ibland har jag kört med båda, ibland med antingen det ena eller det andra. Deep Purifying Foam är den skönaste löddrande rengöring jag provat och jag har märkt att valet oftare och oftare faller på den framför mjölken som jag trodde att jag skulle använda mest. Det jag gillar med foamet är att huden känns fantastiskt ren men utan att bli det minsta uttorkad. Delicate Cleansing Milk är en väldigt mild och skön rengöring dagar då huden känns irriterad eller torr – den känns verkligen som balsam för huden. Efter rengöring tar jag Deep Comfort Toner, som jag häller i handflatan och baddar ut över ansiktet. Jag brukar alltid använda bomullspads till ansiktsvatten men blev rekommenderad att inte göra det med motiveringen att mineralerna i produkten absorberas in i bomullen. Jag vet inte hur väl det stämmer, men jag tyckte det var intressant att testa ett nytt appliceringssätt, och jag gillar det! Hur det är med mineralerna eller andra ingredienser vet jag inte, men jag upplever att det går åt mindre ansiktsvatten när man gör på det här sättet, för på en bomullspad så sugs ju mycket av produkten upp i själva bomullen istället för att hamna på huden. Ansiktsvattnet känns både lugnande och återfuktande på huden.

Jag tycker att båda rengöringsprodukterna är effektiva även om de används var för sig. Det är lite svårt att uttala sig om deras olika funktioner, men foamet biter snäppet bättre på kraftig makeup även om mjölken fungerar utmärkt till vardags. Jag brukar alltid använda en separat ögonmakeupremover, men till vardags räcker faktiskt foamet för att ta bort makeupen utan att man behöver gnugga.

Min åsikt, efter att ha testat de här tre produkterna ett antal veckor, är att de rengör skonsamt men effektivt och även fungerar till både torr och känslig/reaktiv hy. Precis som jag upplevde med krämen jag testade har även dessa produkter en ganska distinkt doft. Jag har inget emot doften, men om man är känslig för dofter tycker jag man ska se till att be och få prover innan man slår till, så man får prova lite hemma i lugn och ro innan man slår till.

3 reaktioner på ”Rengöring från Mádara

  1. Gillar också löddrande rengöringar framför mjölk. Testade ett annat märke som också var bra för torr hy.

    Kanske skulle ta och be om prover på deras foaming och ansiktsvattnet. Vet du vart man kan få sådana prover?

    Har du något bra tips på en flytande eyeliner? Är på jakt efter en sådan. Ifall du vill tipsa får du gärna göra det i mitt inlägg som just handlar om ”Tipsa mig gärna om din favorit Eyeliner”.

  2. Carina: enklast är nog att be om prover i butik där det säljs, jag spanade in serien på ett apotek på Vasagatan i Stockholm men minns tyvärr inte vilken apotekskedja det var. Om man vill shoppa online har jag sett att bl a bodystore.se har fått in Madara i sitt sortiment.

Vad tycker du?

