Cliniderm Redness Rescue Target Cream

Produktbild: Clinique Redness Rescue I Cliniderms nya serie för känslig hy finns Redness Rescue Target Cream, en liten specialkräm för punktbehandling av områden i ansiktet som har tendens att bli röda. Krämen har en grön nyans som optiskt neutraliserar rodnader och ojämnheter, samt innehåller både återfuktande ämnen och ämnen som verkar lugnande på känslig hy. Krämen ska appliceras efter fuktkrämen på områden där man har besvär med rodnader.

Krämen kommer i en liten smart tub med pump, vilket både känns hygieniskt och lätt att dosera. Den är ganska tjock och ”torr” i konsistensen, påminner mig lite om zinkpasta fast lite lösare. Färgen är verkligen riktigt mintgrön och helt opak.

Min hy är dels torr, ibland med tendens till fnasigheter. Den är dessutom periodvis reaktiv, vilket gör att jag får lite rodnader men också irritationer i huden och det är just på områden med rodnader som jag provat Redness Rescue. De partier där jag oftast får en lätt rodnad är på näsan, runt näsvingarna och på hakan och ett par knappnålsstora klickar är vad jag rent mängdmässigt använder för det området. Krämen känns som sagt lite tjock och torr i konsistensen, men när man smörjer ut den ändrar den karaktär. Efter applicering känns det som att huden fått en lite fet och vitaktig hinna, nästan som om jag smörjt mig med Idominsalva. Jag är inte helt nöjd med det optiska resultatet efter applicering; dels tycker jag inte att den rent optiskt neutraliserar rodnader så effektivt som jag hade hoppats, men det som irriterar mig mest är att krämen har en tendens att lägga sig i eventuella fnasigheter om jag har sådana (vilket gör att de framträder väldigt tydligt).

Jag tycker inte att mina hudrodnader, de perioder jag har några, är särskilt extrema så därför funderar jag på hur effektiv Redness Rescue är om man har kraftigare rodnader? Tar jag för lite kräm? Jag har i och för sig ännu inte testat Redness Rescue helt solo utan alltid använt foundation ovanpå, kanske bör jag testa den och vara naturel i övrigt för att verkligen se om krämen behöver lite mer tid på sig för att dämpa rodnaderna?

Vad tycker du?

