Mádara Deep Replenishing Cream

Mádara Deep Replenishing CreamJag har fått möjlighet att prova några produkter från Mádara, ett märke som jag snubblade över i butik i höstas. Först ut att recenseras är Deep Replenishing Cream, en reparerande och vårdande kräm speciellt för hud som är uttorkad.

Jag använder Deep Replenishing Cream som en dagkräm, efter rengöring och ansiktsvatten. Den är tjock och krämig i konsistensen och väldigt dryg. Trots att jag nu använt den dagligen i mer än tre veckor har jag fortfarande lite svårt att beräkna hur mycket jag behöver och tar lätt lite för mycket, vilket resulterar i att jag får smörja ett tag för att få den att gå in i huden ordentligt. Det bästa är om man tar lite lite i taget och masserar in, och fyller på med mer om det behövs. I början tyckte jag att den hade en lite underlig doft som påminner om en handkräm jag använde förr. Jag misstänker att det är doften av calendula jag reagerar lite på, men det är inte så att jag har problem med den utan den är bara väldigt distinkt. Efter nån vecka hade jag vant mig och nu tycker jag snarare att den luktar gott.

Trots sin ganska tjocka konsistens fungerar den faktiskt utmärkt som underlag till makeup. Det handlar om att massera in krämen ordentligt i hyn och vänta en liten stund, sedan har jag en hy som känns jämn och mjuk men inte varken kladdig eller fet.

Efter ett par veckors användning tycker jag att min hy faktiskt verkar må bättre, trots att det varit väldigt kallt den här perioden. Mina problem med fnasiga områden är helt borta och huden känns verkligen fuktmättad och välmående, med en bättre egen motståndskraft vilket jag märker av i form av mindre reaktioner (rodnader, fnasighet, klåda) på till exempel väder och vind.

Jag tycker extra mycket om den hygieniska pumpflaskan. Dels gör den krämen lättare att dosera (om man vet hur lite man behöver) – det är enkelt att pumpa ut ytterst lite åt gången. Dessutom slipper jag fundera på att få ner smuts och bakterier i produkten vilket det alltid finns en risk för med burkar, även om man använder spatel.

Det enda minuset är den ganska starka doften. Jag personligen har inte något problem med den, men om man vet med sig att man är känslig för dofter tycker jag att man ska be om prover först, innan man köper den här krämen, för att verkligen testa hur det funkar att använda den.

4 reaktioner på ”Mádara Deep Replenishing Cream

  1. Ninni: håller helt med dig om den svagheten! Trevligt när de är lite halvtransparenta så att man ser hur mycket det är kvar.

    Nailtastic: men man tackar, vad gulligt av dig!

    Moa: tack själv för fina ord om bloggen. Jag kan avslöja att jag testar rengöringen och ansiktsvattnet i det kitet och tycker det är väldigt bra – recension kommer. Just den lotionen har jag däremot inte testat, den är jag också nyfiken på!

Vad tycker du?

