Decubal Face Vital Cream

Decubal Face Vital CreamI höstas fick jag möjlighet att prova ett antal produkter för både kropp och ansikte från Decubal, Face Vital Cream är en av dem. Det här är en kräm med närande och återuppbyggande egenskaper som innehåller både ceramider och lipider som bygger upp huden, samt vitamin B3 som stimulerar hudens nybildning.

Krämen är tjock och fyllig i konsistensen och jag har medvetet valt att vänta lite med att använda den för att den helt enkelt känts lite för ”tung”. Men nu, när temperaturen kryper ner en bra bit under nollan behöver min hy en annan typ av både skydd, fukt och vård och då har jag testat Face Vital Cream som dagkräm.

Trots tuff väderlek är faktiskt Face Vital Cream lite too much för min hy. Den är skön att använda om man är ute efter känslan av att huden är maximalt återfuktad, men den går inte riktigt in ordenligt utan lämnar min hy lite kladdig, vilket gör att den inte fungerar särskilt bra som underlag till makeup. Jag får en allmän ”oren” känsla när jag har smörjt mig, men jag har inte testat den under tillräckligt lång tid för att faktiskt kunna uttala mig om jag t ex får mer finnar, plitor och pormaskar, eller om det mer handlar om att huden känns blank och lite fet. Kanske fungerar den bättre som nattkräm, eller dagar då man är helt utan makeup?

Sedan är det ju det här med parfymfria produkter. Det är ju bra ur en allergisynpunkt, men då föredrar jag de parfymfria produkterna som i princip inte har någon doft alls. Så är det tyvärr inte i det här fallet, utan Face Vital Cream har en ganska säregen doft som visserligen försvinner snabbt, men som jag inte är så förtjust i när jag applicerar krämen.

Det som jag tycker om med krämen är att den verkligen känns rejält återfuktande och skyddande, och även skonsam mot känslig och reaktiv hy. Jag kommer nog att ta till den då min hy känns dränerad på fukt, som en ”kur” eller fuktboost, kanske till natten. Den kommer också i pumpflaska vilket underlättar dosering och är mycket mer hygieniskt än burkar.

2 reaktioner på ”Decubal Face Vital Cream

Vad tycker du?

