Cliniderm Dual Action 2 in 1 Peeling and Mask

Cliniderm Dual Action 2 in 1 Peeling and MaskSom ni ser på bilden är tuben nästan tom – jag har använt den flitigt sedan jag köpte den i våras men missat att skriva om den. De helt syrabaserade peelingprodukter jag provat har inte riktigt gett den där exfolierade känslan som jag är ute efter, men det intressanta med Cliniderm Dual Action 2 in 1 är att den kombinerar olika typer av exfolierande ingredienser – scrubkorn samt AHA-syra. Dual Action 2 in 1 beskrivs som en intensivt återfuktande och exfolierande mask.

Jag applicerar den precis som en mask och låter den sitta 5-10 minuter. Sedan fuktar jag fingertopparna och masserar försiktigt masken över ansiktet en stund,  innan jag sköljer bort masken med ljummet vatten.

Det som händer när masken får verka på huden en stund är att de kemiskt exfolierande ingredienserna, AHA-syra, löser upp döda hudceller som man sedan mekaniskt skrubbar bort när man masserar masken över ansiktet. Om man är lite känslig för syror kan man även använda den som en vanlig peeling, det vill säga massera den över ansiktet direkt utan att låta den verka först.

Även om jag uppskattar exfolierande produkter med scrubkorn måste jag också vara försiktiga med dessa – min lite känsliga hy kan lätt blossa upp och bli irriterad av för envist peelande. Därför gillar jag den här masken som kombinerar två sätt att exfoliera; jag kan själv välja hur mycket jag vill massera med peelingkornen och jag kan också å andra sidan använda den som en ren scrub utan att låta den verka först om jag känner för det. Oftast kombinerar jag ändå verkningstid och massage för att få ut maximal effekt. Efter användning känns huden ren och klar och jag tycker också att den vid regelbunden användning gör att huden känns jämnare och porerna något mindre. Dessutom känns huden mer återfuktad efter användning.

Det enda förbättringsönskemål jag har är att scrubkornen i masken skulle vara både finare (mindre till storleken) samt fler, i övrigt är jag väldigt nöjd med den som den är.

5 reaktioner på ”Cliniderm Dual Action 2 in 1 Peeling and Mask

  1. Tyvärr innehåller dual action polyethylene. Det är små plastbitar som går genom reningsverket och rakt ut i havet. Fisken får plasten in i blodbanan och kanske även i köttet. Inte bra för den och inte bra för oss.

    Titta här: http://www.nrk.no/livsstil/se-opp-for-disse-plastkulene-1.11754592

    Även plastpåsar o.d. slängd på havet änder upp i fågel, fisk och skaldjur. Titta här: http://www.hsr.se/kustraddarna/fakta-om-marint-skrap.

    Det finns många scrub-cremar med naturliga scrub-elementer. Köp häller dom!

Vad tycker du?

