Cliniderm Velvetly Smooth Cleansing Oil

Cliniderm Velvetly Smooth Cleansing OilFör en tid sedan fick jag prov på rengöringsoljan Velvetly Smooth Cleansing Oil från Cliniderm. Eftersom min hy verkligen kan bli torr och fnasig under vinterhalvåret har jag använt den regelbundet nu när temperaturen krupit ner under nollan. Rengöringsoljan ska avlägsna både smuts och alla typer av makeup skonsamt, utan att torka ut huden.

Jag har provat den dels till rengöring av ansiktet och även till att ta bort ögonmakeup. Jag trycker ut en liten mängd olja i handen och masserar in i ansiktet, sedan sköljer jag med ljummet vatten.

Oljan är absolut effektiv när det gäller att ta bort makeup och den rår även på kraftig ögonmakeup utan att man behöver gnugga särskilt mycket. För att få bort den oljiga känslan behöver man skölja ett antal gånger, men sedan känns huden mjuk och smidig.

Det jag dock saknar med rengöringsoljan är rengöringen av själva huden. Trots att jag även använder exfolierande produkter som vanligt under testperioden så tycker jag att min hy känns mer oren, med mer småplitor och pormaskar. Det framgår inte av produktbeskrivningen om den ska användas ensam, men jag tycker att oljan behöver kompletteras med annan rengöring för att även få huden ren på djupet, och då förtas lite av effekten av den. Sedan tycker jag inte heller om att använda den för att ta bort ögonmakeup eftersom jag tycker att ögonen känns irriterade och rinner även morgonen efter om jag använt oljan på kvällen.

Det här är tyvärr ingen rengöring för mig. Min hy kräver rengöringsprodukter som verkligen biter på orenheter i hyn samtidigt som de är skonsamma och där tycker jag inte att Velvetly Smooth Cleansing Oil gör jobbet. Jag tror däremot att den kan fungera bättre till torr hy med väldigt fin textur och som sällan får plitor eller pormaskar.

4 reaktioner på ”Cliniderm Velvetly Smooth Cleansing Oil

  1. Som rengöring i sig är den ingenting för mig heller. Däremot använder jag den som make up remover för hela ansiktet innan tvätt. Sen använder jag den ett par gånger i veckan till oljemassage/massera bort pormaskar. När jag använde den varje dag så slog mitt ansikte helt bakut, funkade inte alls. Men såhär funkar det jättebra (:

  2. Till skillnad från dig använder jag den som en förtvätt, dvs jag använder vanlig ansiktstvätt efteråt. På det sättet tycker jag att den funkar perfekt! Löser upp mer tungt smink, och försvinner lätt även med svag (jag använder Dermalogica Ultracalming Cleanser som inte löddrar) ansiktstvätt 🙂

  3. Syndroma & Maria: Jag förstår. Blir ni inte irriterade i ögonen av att använda den typen av rengöring för att ta bort ögonmakeup? Mina ögon är väldigt irriterade även dagen efter om jag använder denna, eller någon annan produkt med olja i.

    • Så länge det inte stannar kvar i själva ögat så känns det lugnt. Grumligheten är väl egentligen det enda som jag känner är ett irritationsmoment. Utöver det så kan jag inte svara helt säkert eftersom mina ögon och jag från början inte är så bra kompisar på morgonen.

Vad tycker du?

