MÁDARA eco cosmetics

MÁDARA produkterHar du sett MÁDARA, det relativt nya hudvårdsmärket som dykt upp i vissa butiker? Häromdagen såg jag det på ett apotek i Stockholm och blev väldigt nyfiken. Mádara är en naturlig och organisk produktserie som kommer från Lettland och som certifierats enligt det internationella ECOCERT. Listan på kriterier för att bli ECOCERT-certifierad är lång, bland annat krävs det att produkterna inte innehåller varken syntetisk parfym, syntetiska konserveringsmedel, silikon eller mineralolja eller andra petroleumbaserade ingredienser. Certifieringen ställer också krav på produktionsprocess och förpackningsmaterial samt att inga djurförsök genomförs under något skede av utveckling eller produktion av produkter.

Mer information om kriterier för ECOCERT finns här.

I Mádaras sortiment finns både ansiktsvård, kroppsvård, hårvård och ett antal produkter för barn. Det är alltid spännande med  nya hudvårdsserier för ansiktet så jag kikade närmre på dessa och blev nyfiken på en uppsättning produkter som jag tror skulle passa min hy:

Delicate cleansing milk – en mild och skonsam rengöringsmjölk som tar bort makeup utan att torka ut huden. Jag föredrar rengöringsmjölk framför löddrande rengöring då jag ofta tycker att löddrande produkter gör att min hy stramar efteråt.

Deep comfort toner – ett ansiktsvatten som lugnar och tar hand om stram och torr hy. Det reglerar hudens pH-värde och förbereder huden för efterföljande kräm. Beskrivningen stämmer väldigt väl överens med vad jag vill ha ut av ett ansiktsvatten – just att det lugnar och vårdar huden efter rengöringen, så att hyn känns frisk och välmående, utan känsla av stramhet eller uttorkning.

Deep replenishing cream – en reparerande och vårdande kräm speciellt för uttorkad hud. Såhär vintertid behöver min hy maximalt med fukt och omvårdnad. Skonsamma produkter som hjälper till att hålla huden väl återfuktad och bättre rustad att stå ut med kylan och den torra varma inomhusluften. Sommartid tror jag att någon av de andra krämerna i sortimentet är mer rätt för min hy, men såhär vintertid låter den helt perfekt för min hy.

Regenerating night cream – en närande nattkräm som ska skydda huden mot för tidigt åldrande, oavsett ålder. Den stimulerar cellförnyelsen, slätar ut fina linjer och hjälper till att reparera hud som skadats av stress, sol och andra miljöfaktorer. Jag känner mig fortfarande inte riktigt i målgruppen för det tunga artilleriet av anti-ageing produkter men den här tilltalar mig eftersom den verkar ha en mer förebyggande effekt.

Jag provade även handkrämen, Deep moisture hand cream, som vårdar och återfuktar både händer och torra naglar. Den hjälper till att skapa en skyddsbarriär som gör att fukten stannar kvar längre. Jag upplevde också att den gick in fint i huden, utan att händerna kändes kladdiga efteråt.

Har du provat någon produkt från Mádara? Berätta i så fall gärna vad du tycker, för jag är väldigt nyfiken på det här märket!

5 thoughts on “MÁDARA eco cosmetics

  1. Jag har precis fått hem ”Deep purifying foam” och ”Deep balance toner”, plus ett litet prov på ansiktskrämen ”Deep moisture fluid”. Än så länge har jag bara testat ansiktsvattnet och krämen… och jag tror att jag har fått nya favoriter.😀 Recension kommer när jag har testat allt ett tag.

  2. Jag har testat rengöringsskummet, läppglans, ansiktsgel och tinting fluid som jag nyss recenserade. En av mina läsare berättade att Mádara är hennesfavoritmärke och det jag testat har jag också gillat, med undantag från läppglanset.

  3. Gör så🙂 Rengöringsskummet tror jag att jag recenserade i min gamla blogg groovygreen.blogg.se Om du söker på Mádara i den så tror jag du ska hitta nåt🙂

Vad tycker du?

