ACO Special Care bad- och duscholja

Foto | ACO Special Care bad- och duscholjaJag skojar inte när jag säger att den här har hängt med mig varje vinter i 10 år nu. Tänk att jag inte skrivit om den tidigare? Det är nog för att den varit en del av min duschrutin så länge att jag inte ens tänker på den längre. ACO Special Care bad- och duscholja rengör och återfettar huden för att motverka uttorkning. Man kan antingen skölja av den med vatten eller torka av den. Under vinterhalvåret är den här en räddare för min torra hy och jag brukar stryka ut den över huden när den fortfarande är fuktig efter duschen och sedan låta den gå in några minuter innan jag hoppar ur duschen och torkar mig som vanligt – jag sköljer alltså inte av den. När jag använt duscholjan behöver jag inte över huvud taget smörja in mig efter duschen, vilket också sparar lite tid.

Jag vet att det här med mineraloljor är väldigt omdiskuterat och därför vill jag passa på att skriva lite om det, eftersom den här duscholjan baseras på just mineralolja. Om man läser på lite om mineralolja kan man lära sig att det används frekvent i skönhetsprodukter av några specifika skäl; det orsakar i princip aldrig några allergiska reaktioner, det kan inte övergå i fast form och täpper heller inte igen porer. Mineralolja kopplas ofta ihop med petroleumolja och många argumenterar för att man inte vill ha sådant på huden. Man kan då reflektera över två saker, att petroleum är en naturprodukt som utvinns ur jorden, och så snart oljan processats till kosmetisk mineralolja har den ingen som helst likhet med petroleumolja. Det finns forskning visar att kosmetisk mineralolja kan klassas som den mest säkra, icke-allergena återfuktande ingrediens som man känner till. Mineralolja är också känt för sina goda egenskaper vid sårläkning. Om man vill veta mer rekommenderar jag varmt att man läser om kosmetisk mineralolja här, där man hittar en sammanfattning av vad forskning kommit fram till. Jag sätter stort förtroende till vad Paula Begoun skriver då hon har över 25 års erfarenhet från skönhetsindustrin samt forskning och studier av hud och hudvårdsingredienser.

Hur ställer du dig till användning av produkter som innehåller mineralolja, och varför?

7 thoughts on “ACO Special Care bad- och duscholja

  1. Jag har inget problem med mineralolja i kroppsprodukter, men jag försöker undvika det till ansiktet då jag upplever att det lätt täpper till mina porer.

  2. Den enda nackdelen jag möjligen märkt av mineraloljor är att läpparna blir smörjberoende av produkter med denna ingrediens. Jag har dock testat att bara köra produkter utan mineralolja under perioder, men smörjbehovet gick inte över så jag är inte säker på det heller… eller så var det för att jag redan är beroende. Jag har därför slutat att bry mig om att undvika mineraloljor.

  3. Jag använder inte längre (eller försöker undvika iallafall) produkter med mineralolja i ansiktet då jag i princip alltid får enorma finnattacker av det. På kroppen – i oljor eller lotions är jag dock helt för, speciellt på vintern då jag behöver det extra skyddet.

  4. Mineralolja är väl ändå en av de mest portilltäppande ingredienserna?
    Säger som Des och Beleza, jag undviker det i ansiktet just för att slippa finnutbrotten.

  5. Problemet med mineralolja är att det är en biprodukt av oljeindustrin. Även om det är ett ”naturprodukt” så har oljeindustrin en omfattande negativ miljöpåverkan och jag vill inte bidra till det, helt enkelt.

  6. Tack för att ni delar med er av hur ni resonerar – det är väldigt intressant att läsa.

    Flera har ju tagit upp just det där med att det täpper igen porerna och det jag funderar över är ju att det finns forskning som visar på att det är en av dess positiva egenskaper – att det är non-comedogenic. Jag har inte själv så djup kunskap i ämnet så att jag kan spekulera kring det, men jag funderar kring om det kan vara helt andra ingredienser som faktiskt ligger bakom de tilltäppta porerna?

    Patricia: fair enough, den aspekten förstår jag! Men jag tänker också att det verkligen ställer krav på att man är medveten och påläst som konsument, för det finns ju en del andra produkter och material/ämnen som har liknande kopplingar till oljeindustrin.

  7. Tänker inte jättemycket på det, men brukar som många undvika det i ansiktet och även försöka utesluta det i annat om jag kan. Dock är mineraloljebaserade feta krämer det enda som funkar när jag har mina eksem från helvetet, det retar inte upp eksemen så det blir värre och gör att huden inte spricker och blöder så lätt.

    När det gäller miljöaspekten är det min främsta anledning till att undvika mineraloljor. Håller med Patricia på den punkten. Dessutom kan det ju finnas rester av otrevliga ämnen som blivit kvar sen man utvunnit mineraloljor från petroleum.

Vad tycker du?

