Nivea Beauty Lift Foundation

Nivea Beauty Lift Lifting Effect FoundationDet är inte helt lätt att hitta foundations för lite torrare hy utan ofta får man snegla på hyllan med produkter för äldre hy för att få en mer vårdande och återfuktande effekt. Under hösten har jag köpt och testat Nivea Beauty Lift som enligt beskrivningen ska fungera även för torr hy.

Beauty Lift innehåller ljusreflekterande pigment som rent optiskt gör att huden ser jämnare och slätare ut och också ger en viss lyster. Den har ett vitaminkomplex med bland annat Vitamin E som skyddar huden mot fria radikaler och en ingrediens som kallas Proliftan som sägs öka hudens vitalitet och spänst. Dessutom har den även SPF 10 samt innehåller kariteolja, som sägs ha mjukgörande och återfuktande egenskaper.

Jag valde nyansen 03 Beige som visade sig smälta ihop helt med min hudfärg – perfekt matchning med andra ord.

Beauty Lift är en ganska trögflytande foundation som nästan känns lite oljig i konsistensen. Just konsistensen hos flytande foundations avgör hur jag väljer att applicera dem, och på grund av att den här har en lite tjockare, nästan seg, konsistens tycker jag bäst om att applicera den med fingrarna. Jag trycker ut en liten mängd och värmer den mellan fingertopparna innan jag klappar ut den över huden. Man får vara lite noggrann över huvud taget när man applicerar foundation med fingrarna för att inte få några skarvar eller kanter, men jag tycker att det är det sätt som funkar bäst med Beauty Lift. Den täcker väldigt bra, så jag tar endast lite foundation för att sedan fylla på om jag tycker det behövs mer.

Resultatet blir jämnt och fint. Inte matt, utan med en lyster som gör att huden ser naturligt frisk och välmående ut.

Det enda minuset med Beauty Lift är möjligtvis parfymeringen. Jag tycker att den luktar gott, men faktumet är ändå att den luktar ganska mycket. Efter att jag applicerat den så känner jag faktiskt doften från min egen hy ett bra tag. Jag brukar kunna reagera på konstiga ingredienser men än så länge har min hy inte sagt ifrån trots parfymeringen, men är man känslig antingen doftmässigt eller har en hy som lätt reagerar tycker jag att man ska be om ett prov och testa den några dagar först.

Andra flytande foundations för lite torrare hy som jag testat och recenserat är bl a:

2 reaktioner på ”Nivea Beauty Lift Foundation

    • Där ser man! Det måste vara relativt nytt tänker jag, för jag kan inte minnas att jag sett parfymfria varianter då när jag köpte denna, för drygt ett år sedan. Men hur som helst är det ju jättebra om det finns parfymfritt alternativ nu för det är en trevlig foundation men alla vill kanske inte ha med doft.

Vad tycker du?

