När man är uttråkad

Jag har varit sjuk större delen av veckan och behövde hitta på nåt för att muntra upp mig lite. Feber gör mig för seg för att riktigt lyckas göra något produktivt, men jag är inte så dålig att jag kan ligga nedbäddad hela tiden heller. En del skulle kanske välja att kolla på en film, men jag, jag valde att gå igenom min nagellackssamling istället. Jag räknade till 198 lack, utan att räkna med franken-, under- och överlack. Galet. Återupptäckte några kärlekar och hittade även några dupes – man tenderar ju att köpa vissa färger som man gillar utan en tanke på att man har i princip identiska hemma…

Före: organiserat kaos:

makeupoholics nagellackssamling

För att kunna rensa och hitta dupes sorterade jag dem på färg, så här kommer en bildkavalkad!

makeupoholics nagellackssamling: ljusa och nudefärgadeFransk manikyr, ljusa och nudeiga

makeupoholics nagellackssamling: guldigaTolv nyanser av guld

makeupoholics nagellackssamling: lera, greige och mauveDen del som utökats mest senaste året: lera, greige och mauve

makeupoholics nagellackssamling: silver och gråttGrått och silver – helt klart i minoritet i samlingen

makeupoholics nagellackssamling: blåSay it with me: Blått är flott!

makeupoholics nagellackssamling: mint, turkos och petrolMint – vårens IT-färg. Hade det inte räckt med ett såhär i backspegeln? Samsas här med turkosa och petrol.

makeupoholics nagellackssamling: grönaSköna gröna… här slank visst ett frankenlack med på bild – jag som försökte rensa bort dem!

makeupoholics nagellackssamling: brunaBTW, har jag sagt att jag är svag för bruna lack?

makeupoholics nagellackssamling: vinrött och oxblodsfärgadeVampigt vinröda och oxblodsfärgade

makeupoholics nagellackssamling: rödaRött är ju som bekant alltid rätt

makeupoholics nagellackssamling: orange och korallOrange och koralliga – här finns utökningspotential!

makeupoholics nagellackssamling: rosaBabyrosa, ljusrosa, pastellrosa, karamellrosa, malva, cerise, fuchsia, neon, …

makeupoholics nagellackssamling: lilaLila, plommon, syrén, lavendel…

makeupoholics nagellackssamling: svarta och nästan-svartaDe mörka juvelerna: svarta krämlack, svart med glitter och nästansvarata lack med färgad bas

makeupoholics nagellackssamling: holografiska lackHolo-lack är inte riktigt min grej, men några har det blivit i samlingen ändå

makeupoholics nagellackssamling: shrek-gröna och gulaÅ så avslutningsvis några Shrek-gröna och gula lack

Nu är det hör och häpna slut! Jag är egentligen inte så mycket för att visa upp hela samlingar såhär, men jag kunde faktiskt inte låta bli att dokumentera nu när jag ändå sorterat, räknat och fixat!

Min topp-5 av återupptäckta favoriter består faktiskt av flera bruna lack, vilket kanske kan verka konstigt?I alla fall var det dessa lack som fick det att pirra lite extra i magen: China Glaze Side Saddle, OPI Espresso Your Style!, Orly Take Him To the Cleaners, Make Up Store Svea (som tyvärr inte alls görs rättivsa på bilderna) och sist men inte minst OPI Catherine the Grape.

Hur ser det ut i din samling? Har du någon färg som är klart överrepresenterad, som du köper oftare än andra?

18 reaktioner på ”När man är uttråkad

  1. Å vilket underbart inlägg. Jag pillade faktiskt också med min samling idag, räknade till 139 stycken. Lilleman (7 månader) fick dessutom tar på ett gäng nagelhjul varför jag fick anledning att lack om dem med 🙂 Jag har ganska jämnt fördelat på de färger jag har men då är ju tex brunt inte en färg hos mig 🙂 Flest är de blå och den färg som ökat mest i höst är rött

  2. Vilket underbart inlägg – jag älskar att se bilder på folks samlingar! Du har helt klart fler bruna lack än jag, även fast min samling består av cirka 480 lack i nuläget. 🙂

  3. Kajalpennan: oh, vågat att göra det med småfolk i närheten! 😉

    Nailtastic: jag är blott en simpel småsamlare jämfört med dig 😉 Nagellack är inte min största hamstringsprodukt utan här är det ögonskuggor som ståtar på förstaplats när det gäller antal i samlingen.

  4. Gotta love färgsortering! 😀 Du har väldigt många fina lack, som jag definitivt hade satt mig och provmålat med om jag kom hem till dig 😛

    Jag tror att jag har cirka.. 50 lack. Undrar om det är tillräckligt många för att kunna göra ett liknande inlägg, eller om det bara blir 50 grupper med ett i varje :’D

  5. Maria: ha ha, eller hur? Det är kul med färger – du kan säkert få ihop bra grupperingar med din samling också. Man kan ju gruppera på många olika sätt… efter vilken årstid de passar, eller vilket humör de får dig på? Jag ser fram emot inlägget! 😉

  6. Åh nu måste jag också färgsortera! Kul inlägg 🙂 Har ingen aning om vilka färger som dominerar, men gult lack äger jag inget så det är väl minst representerat. Fast just nu har min feber (japp, förkylning här med) övertaget så det får bli imorgon…

  7. Fröken frodig: perfekt göromål när man är lite hängig men ändå så pass pigg att man inte ligger nedbäddad hela dagen. Hoppas det går bättre för dig med förkylningen än det gjort för mig – här är det penicillin för luftvägsinfektion och sönderhostat revben 😦

  8. Drägglar lite åt lila-sektionen, min absoluta favoritfärg! Jag har allt för få lack för att färgorganisera men jag brukar göra det iallafall!

  9. Honi: Jag blev faktiskt förvånad att jag hade så många lila lack, för jag är inte så förtjust i just lila när det väl kommer på. Men i flaskan lockar det mycket!

Vad tycker du?

