För vinterhy från Cliniderm

I veckan fick jag ett pressutskick från Cliniderm med tre produkter som är särskilt utvecklade för att ge extra skydd för att klara det nordiska vinterklimatet. I serien ingår Cliniderm Velvetly Smooth Cleansing Oil, Cliniderm Barrier Repair och Cliniderm Lip Repair.

Lite mer information om tanken bakom produkterna:

Under vintern ställer Nordens växlande och kalla klimat höga krav på hudens skyddsbarriär. Det är framförallt den kalla och torra luften kombinerat med den låga luftfuktigheten som försvagar hudens egna skydd och gör den torr och mer mottaglig för yttre påfrestningar, men även de stora växlingarna i temperatur mellan inomhus- och utomhustemperatur stressar huden. När huden blir torr ökar risken för ålderstecken som fina linjer, torrhetsrynkor samt minskad spänst och lyster.

Under vinterhalvåret är det därför extra viktigt att ge huden de bästa förutsättningarna för att klara det kalla och torra klimatet. Genom att byta ut en eller flera produkter, men även lägga till någon produkt som är extra vårdande och reparerande, kan man enkelt anpassa hudvården efter klimat och behov.

Produkterna då? Såhär beskrivs de i pressmaterialet:

Cliniderm Velvetly Smooth Cleansing OilCliniderm Velvetly Smooth Cleansing Oil: Mild och extra vårdande rengöringsolja, med skyddande Vitamin E, som skonsamt rengör huden och effektivt avlägsnar alla typer av smuts och vattenfast make up utan att torka ut huden. Huden blir ren och fräsch med en silkeslen efterkänsla. Oparfymerad.

Pris: 88 SEK.

Cliniderm Barrier RepairCliniderm Barrier Repair: En extra närande formula, med Sheasmör och Niacinamide, som effektivt stärker torr hy och förbättrar fuktbarriären i 24 timmar. Hjälper huden att återuppbygga skyddsbarriären för att bättre stå emot yttre påverkan oh motverka ålderstecken som fina linjer och minskad spänst. Huden blir mjuk, len och omedelbart fri från torrhet och stramhet. Använd som nattkräm, vårdande mask eller på torra områden som behöver extra vård. Oparfymerad.

Pris: 239 SEK.

Cliniderm Lip RepairCliniderm Lip Repair: Intensivt fuktgivande och vårdande för torra läppar. Verkar reparerade och innehåller de skyddande antioxidanterna Q10 och Vitamin E. Gör läpparna mjuka med en fin lyster. Oparfymerad, men med en svag doft av vanilj.

Pris: 89 SEK.

Barrier Repair blev faktiskt en favorit hos mig redan förra vintern (du hittar recensionen här) och den största lärdomen var att börja använda den tidigare på säsongen för att undvika fnasiga partier i ansiktet. Lip Repair är jag nyfiken på, det skulle vara perfekt med en kräm som återfuktar lite mer på djupet och som gör att man inte behöver bättra på med läppbalsam under dagen.

När det gäller rengöringsoljor har jag ganska begränsad erfarenhet, har du testat någon rengöringsolja?

4 thoughts on “För vinterhy från Cliniderm

  1. Den där Cliniderm Velvetly Smooth Cleansing Oil är ju lika sällsynt att hitta som rosa enhörningar med stjärnor på rumpan. Alltså, jag har letat på sju olika apotek men ingen har den. Mitt närmaste apotek kan inte ens beställa den, enligt deras ”system” finns den inte.

  2. Jackie_Daniels: men oj, det låter ju helt galet!! Jag har faktiskt inte tänkt på om den funnits på de apotek jag varit på… Gissningsvis har inte alla av de olika apoteksbolagen Cliniderm i sitt sortiment, men jag gissar att du även frågat på apotek som har andra Cliniderm-preparat?

    Jag ska fråga min presskontakt!

  3. Så var det för mig också, jag letade som en tok på flera olika apotek innan jag hittade den på apoteket som ligger precis vid mitt jobb. När jag frågade om den på ett av apoteken hade dom aldrig hört talas om den och trodde heller inte att den kunde beställas. Otroligt märkligt för dom hade dom andra produkterna i den serien som kom samtidigt. Så det är nog lite som JD säger, inte helt lätt produkt att hitta.

Vad tycker du?

