Emma S. Ageless Serum & Day Cream

Testningen av Emma S. nya hudvårdsprodukter som jag skrivit om tidigare pågår för fullt. När det gäller hudvård är det lite klurigt, jag vill gärna hinna använda produkterna dagligen 2-3 veckor innan jag skriver om dem för att verkligen hinna få en känsla för hur de fungerar för min hud. Nu har jag i alla fall använt Ageless Serum och Ageless Day Cream dagligen i tre veckor och tycker att det börjar bli dags för en recension!

Först kikar vi på vad de säger själva om produkterna:

Emma S. Ageless Serum är ett effektivt serum med hög koncentration av verksamma ämnen som minskar rynkdjupen och stimulerar kollagenbildning. Användning: morgon och kväll på rengjort ansikte och hals. Därefter din ageless day- eller night cream.

Några viktiga ingredienser:

  • Gautuline In-Tense – ett koncentrerat oljeextrakt från blomman Spialnthes acmella. Bygger upp huden och minskar rynkdjupen.
  • Lipobelle Soyaglucone MA – stimulerar produktionen av kollagen och skyddar mot nedbrytning av samma ämne.
  • Algisium C2 – en substans som kommer från en vattenalg. Har mycket bra fuktgivande förmåga bl.a. kan den binda fukt även inuti vävnaden.
  • Vitamin A – skyddar mot UV- strålar och hjälper till att reducera överpigmentering. Stimulerar kollagen och ger klarare hy.

Emma S. Ageless Day Cream är en lätt dagkräm som gör huden fastare och ger lyster. Krämen bevarar hudens ungdomlighet. Innehåller det bästa skyddet mot rynkor – solskyddsfaktor 15 som varken kladdar eller syns. Användning: Arbeta in krämen över ansikte och hals med lätta rörelser efter din dagliga morgonrengöring och Emma S. serum.

Några viktiga ingredienser:

  • Gatuline In-Tense – koncentrerat oljeextrakt från blomman Spialnthes acmella. Bygger upp huden och minskar rynkdjupen.
  • Ameliox – en cocktail med många olika funktionella ingredienser. Gjord för att göra huden smidig och reducera rynkor.
  • Phytosqualan – en vegetabilisk olja som utvinns från oliver.

Efter rengöring och ansiktsvatten stryker jag ut serumet över ansiktet (undviker huden runt ögonen) och halsen; 1 – 1½ pumptryck räcker. Jag låter serumet gå in ett par minuter innan jag sedan applicerar dagkrämen, även den på både ansikte och hals. Dagkrämen är ganska tjock i konsistensen och även om jag verkligen uppskattar tanken med att pumpflaskan minimerar risken att få ner bakterier i produkterna så tycker jag att en kräm med den här konsistensen lämpar sig bättre i burk. Mer lättflytande krämer är lättare att dosera med en pumpflaska, men den här spruttas ut i små kluttar ibland och då får man pumpa många gånger för att få ut den mängd man vill ha, andra gånger kommer det precis lagom mycket vid första pumptrycket.

Under hela tiden då jag använt Emma S. Ageless serum & dagkräm har min hy varit ”stabil” och lugn – det vill säga jag har inte fått några reaktioner i form av varken torrhet, utslag eller orenheter, vilket gör att jag har trivts bra med produkterna. En sak jag var extra nyfiken på var hur dagkrämen skulle fungera på min hy – jag tycker ofta det är svårt att hitta krämer med SPF som fungerar utan att kännas tunga och feta, som inte lämnar en hinna på huden och som inte ger mig plitor och finnar. Emma S. Ageless Day Cream känns verkligen inte som en kräm med SPF eftersom den går in i huden väldigt bra, utan att lämna någon kladdig hinna.

När det gäller effekter i form av minskat rynkdjup och ökad fasthet har jag svårt att uttala mig. Där hör jag kanske ännu inte riktigt till målgruppen, och dessutom tror jag att sådana effekter tar lite mer tid på sig.

Se även recensionen av Emma S. 2 in 1 makeup remover.

2 thoughts on “Emma S. Ageless Serum & Day Cream

Vad tycker du?

