e.l.f. Mineral Foundation

För ett tag sedan köpte jag e.l.f. Mineral Foundation som jag varit nyfiken på att testa. Jag köpte två nyanser; Fair och Light. Fair är lite kallare i tonen och Light varmare. När jag öppnade och tittade på dem så trodde jag faktiskt att de skulle vara för mörka, men Light funkar bra i tonen till min hy nu när jag har kvar lite färg efter sommaren. Dock misstänker jag att även de ljusaste nyanser kommer att vara för mörka till min hy vintertid, när jag blir ännu ljusare i hyn.

Formulan då? Jag tycker e.l.f. mineral foundation är ganska skir i formulan men genom att lägga lager på lager kan man lätt justera hur pass täckande resultat man vill ha. Oavsett om man lägger på den väldigt skirt eller om man lägger ett andra lager för lite mer täckning ser slutresultatet ser väldigt naturligt ut och man ser inga ”puderrester”. Jag har börjat ta för vana att använda primer under min foundation då jag tycker hållbarheten blir så mycket bättre och under denna använder jag e.l.f. Mineral Infusion Face Primer.

e.l.f. mineralpuderfoundation innehåller Bismuth Oxychloride – ett ämne som finns i många mineralmakeupprodukter och som en del personer reagerar på. Det här är faktiskt den första mineralpuderprodukt jag testar som innehåller bismuth och eftersom det finns en del ämnen som jag reagerat på i andra produkter var jag lite orolig att jag skulle reagera på Bismuth, vilket jag dock inte gjort såhär långt.

Med tanke på det låga priset tycker jag att e.l.f. mineral foundation är ett riktigt bra alternativ om man vill ha mineralpudefoundation. Jag önskar bara att e.l.f. kompletterade sitt sortiment med en eller två ljusa nyanser som är ännu ljusare än Fair och Light, så att det fanns en färg som passar oss riktigt ljushyade även vintertid.

Vad tycker du?

