Hudnyheter från Decubal

Jag har tidigare skrivit om Decubal Face Wash, en löddrande ansiktsrengöring som blivit en favorit hos mig eftersom den funkar även för min torra hy. Idag fick jag hem en smart necessär med prover på ett antal produkter i Decubals sortiment för både kropp och ansikte.

Först lite mer information om märket:

Decubal är en ny hudvårdsserie för hela kroppen, speciellt framtagen för personer med torr/mycket torr och känslig hud. Produkterna är utvecklade av nordiska hudläkare för att fungera i ett klimat där torr hud är ett vanligt problem. Decubal kan användas varje dag året runt av hela familjen.

För mig som har just torr och känslig hy och även periodvis problem med atopiska eksem känns dessa produkter väldigt intressanta. I sortimentet finns både rengöring och krämer för både ansikte och kropp. Här kommer beskrivningarna från pressinformationen om de produkter jag fick hem:

Decubal Hand Cream är en närande och fuktgivande kräm för torra häder. Innehåller lanolin och naturliga oljor som kokosolja och avokadoolja som vårdar och mjukgör händerna. E-vitamin bidrar till att huden syresätts och vitaliseras, samtidigt som fuktbalansen upprätthålls med hjälp av bland annat hyaluronsyra.

Decubal Lips & Dry Spots är en fet, närande och återfuktande salva för torra läppar samt andra torra partier på kroppen såsom nagelband och armbågar. Salvan tillför de essentiella oljor som huden behöver för att återfuktas. Lips & Dry Spot innehåller lanolin och bivax som skyddar och vårdar huden.

Decubal Shower & Bath Oil är en mild duscholja med naturliga oljor för torr eller mycket torr hud. Duscholjan kan användas ofta utan att torka ut huden. Innehåller jojobaolja, E-vitamin samt kamomill i kombination med milda tensider vilka gör att huden blir både ren och mjuk på en och samma gång. En fräsch grapedoftolja medföljer i förpackningen som man kan välja att tillsätta.

Decubal Bodylotion är en återfuktande och närande lotion för torr och känslig hud. Innehåller bland annat lanolin som vårdar och bibehåller fuktbalansen i huden. Decubal Body Lotion kan användas av dig som vill bibehålla en smidig och mjuk hud på hela kroppen. Produkten är oparfymerad och utan onödiga tillsatser och därmed lämplig för dig med känslig hud som till exempel eksem och/eller psoriasis.

Decubal Face Vital är en extra närande, återuppbyggande och fuktgivande ansiktskräm som hjälper huden att bevara fuktbalansen och behålla sin smidighet. Ceramider i kombination med naturliga lipider bygger upp huden, medan vitamin B3 stimulerar hudens nybildning. Krämen är mycket behaglig och smälter in i ansiktet utan att kladda.

Det som fångade min uppmärksamhet när jag packade upp produkterna var den lilla förpackningen med parfymolja som man själv kan tillsätta den annars oparfymerade bad- och duscholjan – så skulle jag önska att man gjorde med fler parfymfria produkter, så kunde man själv välja! I övrigt är produkterna oparfymerade och utan onödiga tillsatser, vilket ska göra dem lämpliga även för personer med känslig hud, t ex eksem och psoriasis. Jag ser fram emot att sätta dessa lite mer på prov framåt vintern när jag verkligen brukar få problem med torr och kliande hud både i ansiktet och på kroppen.

6 thoughts on “Hudnyheter från Decubal

  1. Emelie: ja just ja, du är ju också en torris, precis som jag! Min tanke var precis densamma – varför har ingen tänkt på det förut!? Kanske inte till produkter som ska användas i ansiktet, men t ex duschkrämer och kroppslotioner etc – trevligt att få välja om det ska vara parfymfritt eller lätt väldoft!

  2. Jag reflekterade över precis samma sak! Vad himla smart att ha doftoljan vid sidan om så att man får välja om man vill använda den.. blir som två produkter i en liksom..🙂

    Jag är också en torris av rang med kliande och känslig hy så jag ser med spänning fram emot att läsa vad du tycker om dessa sedan!

Vad tycker du?

