Alterna Caviar Anti-Aging Extra Hold Hairspray

Märket Alterna hade jag inte stött på innan jag fick två produkter hemskickade för prov. Den ena av dem är hårsprayen Caviar Anti-Aging Extra Hold Hairspray.

Sprayen sägs stänga ute fukt och skydda håret mot yttre påverkan som miljögifter. Den innehåller både solskydd och värmeskydd, är fri från bland annat parabener gluten, syntetiska färger, DEA, TEA, ftalater, mineralolja, PABA  eller paraffin (jag är själv inte helt säker på vad alla dessa saker är och vad de har för ev. skadlig effekt) och är inte testad på djur.

Jag använder sprayen i torrt hår för att tillföra stadga och fixera frisyren där det behövs lite extra hjälp. Det som jag verkligen gillar med den här sprayen är att den ger bra stadga samtidigt som den har en torr finish – ingen klibbig känsla eller hårslingor som blir hårda av spray. Den är också lätt att borsta ur utan att lämna efter sig ett fint damm som en del sprayer gör, vilket gör att det är lätt att styla om frisyren. Extra plus i kanten för att den har en ganska angenäm men svag doft – oftast tycker jag hårsprayer antingen luktar ganska illa, eller är alldeles för starkt parfymerade.

Alternas produkter säljs hos utvalda frisörer. För en flaska på 310 g (stor!) får man betala 377 SEK vilket först låter ganska mycket för en hårspray, men eftersom sprayen är dryg och flaskan stor så det känns som att den kommer att räcka väldigt länge och därmed också vara ganska prisvärd trots allt.

Vad tycker du?

