Allt om Emma S.

Imorse var jag på en trevlig pressfrukost och hela dagen har jag sett fram emot att få skriva mer om Emma Wiklunds nya hudvårdsserie Emma S. Först ska jag säga att det var väldigt roligt att höra Emma själv berätta om vägen från idé till färdiga produkter, och de kriterier hon jobbat efter när hon arbetat med sina produkter känns helt rätt. Förpackningarna är smarta, till exempel med detaljer som att inga korkar har räfflor som det kan fastna smuts i, inga snäpp-lock som kan råka åka upp så att innehållet läcker ut, inga burkar för att minimera risken att få in bakterier i produkterna. Hon har även varit noggrann med doftsättning och konsistens för att få rätt känsla vid användning. Produkterna är utvecklade tillsammans med CCS, Clean Chemical Sweden AB, som har mer än 30 års erfarenhet inom hudvård och läkemedel. Förpackningarna har fått sin utformning av den svenske formgivaren Lars Hall, som bland annat gett form åt NK:s logotyp.

Nu över till produkterna! I kollektionen finns tre produktgrupper; moisturizing, cleansing och ageless.

Moisturizing innehåller naturliga fuktbindare som skyddar och mjukar upp hyn. Här finns fyra produkter:

  • Moisturizing day cream: en mjukgörande kräm med bland annat hyaluronsyra. Tub 50 ml, 249:-
  • Moisturizing night cream: innehåller både extremt fuktbindande ingredienser och antioxidanter. Tub 50 ml, 249:-
  • Moisturizing tinted day cream: en fuktgivande tonad dagkräm i två nyanser; medium och dark. Tub 50 ml, pris: 249:-

Cleansing innehåller tre produkter alla framtagna för att göra rengöringsrutinen så enkel som möjligt:

  • Eye makeup remover: en lotion för borttagning av ögonmakeup och vattenfast mascara. Flaska 150 ml, 119:-
  • 2 in 1 makeup remover: en rengörare som avlägsnar makeup och som används istället för rengöringsmjölk och ansiktsvatten. Flaska 250 ml, 129:-
  • Cleansing face wash: en löddrande ansiktsrengöring med mjölksyra. Tub 125 ml, 149:-

Ageless består av fem produkter som effektivt bekämpar ålderstecken. Alla ageless-produkter innehåller verksamma ämnen som har bevisad effekt mot ålderstecken som minskad fasthet i huden och rynkdjup:

  • Ageless day cream: en lätt dagkräm med SPF 15. Pumpflaska 50 ml, 379:-
  • Ageless night cream: tillför fukt och skyddar mot nedbrytning av kollagen i huden. Pumpflaska 50 ml, 389:-
  • Ageless enzyme peel: en enzymbaserad exfoliering som tar bort döda hudceller. Tub 75 ml, 249:-
  • Ageless eye cream: som motverkar ålderstecken och svullen hud runt ögonen. Tub 15 ml, 279:-
  • Ageless serum: späckat med verksamma ämnen som ger huden goda förutsättningar att behålla ett ungdomligt utseende. Pumpflaska 30 ml, 329:-

Emma S. kommer att säljas exklusivt på Åhléns och produkterna kommer att finnas i butik från vecka 36.

Efter all information om produkterna måste jag erkänna att jag är smått lyrisk inför att få testa dessa. När jag gick fick jag med mig en generös goodiebag som jag ser fram emot att ge mig i kast med. Jag fick 2 in 1 makeup remover, Moisturizing night cream, Ageless enzyme peel, Ageless serum och Ageless day cream. Jag är barnsligt förtjust i produkter där man tänkt till kring helheten, där inte bara innehållet är funktionellt utan förpackningarna estetiskt tilltalande, sköna att hålla i och underlättar dosering.

Det enda jag kan sakna spontant, innan jag ens testat produkterna, är en hederlig rengöringsmjölk och ansiktsvatten. Jag brukar inte vara så förtjust i 2 in 1-produkter för rengöring eftersom jag med min känsliga hy vill vara säker på att alla rester av makeup och orenheter är bortsköljda innan jag avslutar med ett lugnande ansiktsvatten, och löddrande rengöringskrämer brukar vara lite för uttorkande på min hy (nu kanske inte denna rengöringskräm är sådan, det vet jag ju inte ännu). Min förhoppning är därför att serien kompletteras med ytterligare rengöringsprodukter framöver.

Är det någon av produkterna du är extra nyfiken på, och kanske till och med kommer att skaffa?

5 reaktioner på ”Allt om Emma S.

  1. Gud så sugen jag blev på typ…allt! Jag är nog lite sen på det, men nu när jag haft tid och orka att läsa mig in på Emma S så verkar produkterna hur intressanta som helst, speciellt ageless day cream och enzympeelingen.

  2. SaintBella: man kan ju inte hugga på allt direkt heller, ibland är det ju smart att avvakta och se vad de tidiga recensionerna säger. De två produkterna du är nyfiken på har jag faktiskt precis börjat testa, så det kommer recensioner framöver!

Vad tycker du?

