Sheer Cover

Tidigt i våras fick jag hem produkter från Sheer Cover för att testa och under våren har jag använt primern Base Perfector en hel del och framåt sommaren även de mineralpuderfoundations som jag fick. Kabukiborsten däremot gjorde jag mig av med direkt, den var alldeles för rivig.

Base Perfector är kort och gott en primer som ger ett bättre underlag för makeupen att fästa på och som förhindrar att foundation lägger sig i fina linjer och porer. Jag tar en liten mängd, två små klickar, som jag stryker ut med fingertopparna över ansiktet, exta noga i pannan och runt näsvingarna där min foundation brukar sitta lite sämre. Primern absorberas i princip omedelbart och huden känns sammetslen.

Jag fick två nyanser av Mineral FoundationNude (varm) och Bisque (kall). Efter att ha provat mig fram har en 50/50-blandning visat sig stämma med min ton. Nyanserna är de två ljusaste i sortimentet och rekommenderas till personer med väldigt ljus hy. och ur det perspektivet tycker jag nog att de är i mörkaste laget – det skulle behövas en ännu ljusare uppsättning. Jag är inte extremt ljus men tyckte ändå att de var lite för mörka för mig under vinterhalvåret, dock funkar de bra nu på sommaren när min hy har fått lite färg. Jag knackar ut lite foundation i locket, arbetar in i min kabukiborste och applicerar sedan i ansiktet med små cirklande rörelser.

Primern har jag använt den både under Sheer Covers egen mineralfoundation men också tillsammans med mineralfoundation från andra märken och tycker att den gör jobbet väldigt bra. Den påverkar inte hyn optiskt som Too Faceds, men ger en bra grund att applicera foundation på, och gör absolut jobbet med att se till att makeupen sitter bra under dagen.

När det gäller foundationpudret så tycker jag att det är bra att jobba med. Jag upplever att det är väldigt drygt och att det ger en naturlig och fin täckning. Det går åt mindre mängd puder jämfört med Everyday Minerals mineralpuderfoundation som länge varit en favorit hos mig. Om jag fortsätter jämföra med samma märke (där jag använder formulan Original glo) så tycker jag möjligtvis att Sheer Cover ger ett lite lite torrare slutresultat. För många kanske det är något positivt, men jag har ganska torr hy och lätt för att få fnasiga partier, så det är ytterligare en aspekt som gör att den fungerar mindre bra vintertid då huden är torrare. Hur som helst har jag varit väldigt nöjd med den nu under sommaren; den ger ett väldigt naturligt resultat, och primern gör också att produkten inte lägger sig i porer eller linjer utan håller sig fräsch och på plats hela dagen.

Vad tycker du?

