Med sikte på höst

Är det bara jag som längtar efter att sommarhettan ska släppa sitt grepp så att hösten, den ljuvliga hösten, ska få ta över? Missförstå mig inte – jag gillar absolut sommaren, men jag gillar alla årstider och växlingarna dem emellan och efter en såhär lång och varm (och skön!) sommar välkomnar jag gärna hösten med sina vackra färger och höga, klara luft. När det gäller mode och skönhet tycker jag dessutom ofta att hösten bjuder på de mest spännande och smickrande trenderna, och istället för att stirra sig blind på vilka kollektioner makeupmärkena släpper tycker jag att det är roligt att kika i modemagasin för att se vilka looker som visas!

Monokromt är ett ord som dyker upp på många ställen i beskrivningar av höstens trender och det verkar gälla såväl kläder som makeup. Med monokrom makeup menas att man låter ögon, kinder och läppar gå i samma ton (även om det såklart inte behöver vara samma färg). I reportagen syns jämn och matt hudton, sparsamt med rouge i väldigt diskret färg, endast en färg på ögonskuggan samt ytterst lite mascara – bara inne vid fransrötterna. Eller hy med ”fuktig” finish, det vill säga väldigt sparsamt med pudret, och istället för bronzer/rouge – lite lite highlighter på kindbenen. Ögonskuggorna går ofta i dämpade naturliga färger som brunt, greige, grått och khaki i såväl matta som med lite mer metallisk finish.

Några favoriter som jag spanat in:

Snyggt 50-talsinspirerat med maffig eyeliner som i Elles augustinummer.

Naturligt och hudnära som i DV nr 9.

Monokromt med bruna/brända toner, DV nr 9.

Styleins look till Fashion-week by Berns, skapad av Max Factors Tomas Lenneryd, visad i Glamour nr 9.

Ofta tycker jag att det är samma saker som dyker upp år efter år, men just nu tilltalas jag av det här lite mer avskalade och naturliga och kommer nog inspireras ganska mycket av det monokroma, både i makeup och klädval. Jag har en känsla av att framför allt mina matta och halvmatta ögonskuggor i brunt och greige kommer användas flitigt denna höst.

Har du snappat upp några spännande hösttrender som du gillar lite extra?

5 reaktioner på ”Med sikte på höst

  1. Alltså jag tycker att monokromt låter för jäkla trist. kan kanske vara kul nån gång, men det är inget jag vill ha jämt. Blir svårt att bära blått och grönt smink då:)

  2. Emma P: åh, jag associerar monokromt till elegant, stilrent, minimalistiskt, och just nu känns det helrätt tycker jag. Men visst, inte varje dag! Låter spännande med en monokrom makeup i grönt eller blått 😉

  3. Jag håller med dig, ska hösten komma så kan den komma direkt, inget äckligt mellanväder, haha. Ser fram emot alla kollektioner, kläder och mys med filt i soffan 🙂

  4. Jag är väldigt dålig på att ”följa trender” men precis som du inspireras jag gärna av tidningarnas mode- och skönhetsreportage.
    Längtar också till hösten nu. 🙂

  5. makeuponista: ja, tydliga övergångar är grejen!

    Tina: ja, tidningarnas reportage brukar vara jättebra och ge mycket inspiration, och en skön mix mellan olika märken!

Vad tycker du?

