Orofluido

För en tid sedan fick jag hem en flaska Orofluido för att testa. Orofluido beskrivs som ett elixir bestående av naturliga oljor som snabbt absorberas av håret utan att tynga ner. Såhär beskrivs de specifika oljorna och deras effekt:

Arganolja anses vara ett av de mest värdefulla skönhetsmedel och har genom generationer varit hemligheten bakom strålande skönhet hos berberkvinnorna i Marocko. Arganolja, som utvinns av frön från Arganfrukten, är rik på vitamin E och viktiga fettsyror. Den stärker håret och ger det otrolig glans, samt gör det silkeslent.

Cuperusolja framställs vid kallpressning av plantans torkade rötter. Cyperus tillhör papyrusfamiljem som har blivit dyrkad i Egypten i över 4000 år. En välkänd olja som ofta används i traditionell skönhetsvård bland egyptiska kvinnor. Den innehåller en hög andel av omättade fettsyror och Tocopherol (fettupplöslig vitamin) som ger ett naturligt skydd mot fria radikaler och tillför volym och gör håret mjukt och medgörligt.

Linfröolja är den tredje grundstenen i Orofluido. Tack vare oljans markanta innehåll av omättade fettsyror förstluter och återfuktar den hårets ytterhölje och gör håret slätt och enhetligt. Resultatet är att hårstrånas samlas och reflekterar ljuset optimalt, något som ger håret en unik och spektakulär glans.

Jag har faktiskt använt Orofluido efter varje hårtvätt sedan jag fick hem oljan för snart en månad sedan. Jag applicerar en liten mängd, ca ett kryddmått, i längderna när håret fortfarande är blött. Sedan fortsätter jag med mina vanliga stylingprodukter och brukar föna håret torrt. Det är svårt att sätta fingret på något väldigt konkret resultat, men jag har noterat att jag över lag trivts bättre med att ha håret utsläppt nu än jag brukar. En sak som först gjorde mig lite tveksam till Orofluido är dess innehåll av olja; jag har tendens till fett hår i hårbotten så jag var orolig att mitt hår skulle kännas fett fortare med en oljebaserad produkt, men så har det inte alls varit. Jag tycker mitt hår känns friskare, mer välmående och även fylligare sedan jag började använda Orofluido. Du som följt mig ett tag vet att jag är svag för väldoftande produkter, och det är helt klart en faktor som ger extra plus i kanten, för Orofluido luktar himmelskt gott! Den har en lätt aromatisk doft av amber kombinerat med vanilj som inte är påträngande men ändå finns där, som en hint om något varmt och mjukt.

Orofluido säljs hos frisörer och för 270 SEK får man en stor flaska, 100 ml, samt en liten reseförpackning på 5 ml. Med tanke på hur lite man behöver åt gången tror jag att den stora flaskan räcker väldigt länge, och därför tycker jag inte heller att priset är särskilt högt.

Vad tycker du?

