Höstsnyggt: greige ögonmakeup

Just nu är jag inne i en period då jag gillar lite mer naturlig ögonmakeup och jag har fallit rejält för den greige trenden där ögonskuggor i nyanser som ligger mittemellan grått, beige och brunt dominerar. Jag har ganska många greige skuggor och tänkte att jag skulle visa några av mina favoriter!


1. Max Factor Burnt Bark – kall brun och lätt skimrande, fin att markera globlinjen med och fungerar även utmärkt till att fylla i brynen om man är mörkblond – ljusbrun.
2. FACE Pearl no. 36 – ganska lik 1:an men något ljusare och med ännu mer pärlemorskimmer.
3. FACE Matte Joy – helmatt mellanmörk kall brun nyans som jag gärna använder till globlinjen när jag vill ha en markering men som ändå inte blir för dramatisk.
4. Biotherm Play On no. 610 – mullvadsbrun med lite lite skimmer.
5. FACE Matte Dusk – betongfärgad helmatt, fin att skugga hela det rörliga locket med, gärna tillsammans med 3.
6. MAC Patina – ljust greige med kallt metalliskt skimmer, fin tillsammans med 3.
7. MAC Satin Taupe – väldigt lik 1:an i nyansen men något mörkare.
8. Max Factor Mystic Moon – duo med två greige skuggor som går mer åt grålila än brunt.
9. Too Faced Sitcom Siren – även den väldigt lik 1 och 7 i nyansen men med en lite mer metallisk finish.

Jag kombinerar dessa med ljusa skuggor, här är några av mina favoriter att ha till just dessa kalla greige toner:


1. FACE Pearl no. 35 – sandbeige skimrande med lite varmare ton
2. FACE Matte Sophisticated Pan – helmatt kall ljus greige
3. Max Factor Almond – neutral ljusbeige basskugga
4. Biotherm Play On no. 600 – kall ljusbeige med lite pärlemorskimmer

Jag har även några paletter som jag gärna återkommer till tack vare deras fina kombinationer där greige skuggor ingår:


1. IsaDora eye shadowquartet no. 36 Pearls
2. L’Oréal color appeal trio pro no. 303 Beige Taupe
3. L’Oréal color appeal trio pro no. 322 Dusky Coral

2:an och 3:an ser väldigt lika ut, men 3:an är betydligt ljusare och mer diskret medan 2:an innehåller mer täckande och skimriga skuggor.

Vad tycker du om greige skuggor? Fegt och mesigt, eller sobert och snyggt?

8 reaktioner på ”Höstsnyggt: greige ögonmakeup

  1. Vilket kul inlägg! Jag gillar dessa skuggor, men kan oftast inte låta bli att klatscha dit nån glad färg också. Turkost funkar bra till greige t ex och även plommonlila.

  2. Oooh! Greige! Skitsnyggt! Jag älskar de neutrala färgerna som omväxling till all färg och greige är både elegant och klädsamt!

  3. jag älskar naturliga sminkningar och färger, och greige är väldigt fint. det passar dessutom mig som är väldigt ljus och blond väldigt bra. FACE har väldigt många bra skuggor i de nyanserna! jag gillar FACE Matte i Discrete. den är ganska ljus men syns ändå väl på mig som är så blek. jag har varit sugen på en lite mörkare att komplettera den med och ska definitivt spana in några av dom du visat här.

  4. Kul att läsa era kommentarer, vad roligt att ni gillar inlägget. Lotta: ja, FACE har många fina skuggor i dessa nyanser. Discrete är ytterligare en som är väldigt snygg!

  5. ja greige ögonskugga är något jag tänker satsa på svårt att hitta i affären men nu har jag en bättre uppfattning om hur färgerna ser ut.Frågade på face och makeup store idag men de visste inte vad det var för färg. Tack så mycket

Vad tycker du?

