Lily Lolo vs. Everyday Minerals

Jag har använt mineralpuderfoundations från Everyday Minerals länge länge. När jag för ett tag sedan fick möjlighet att testa Lily Lolo nappade jag på det efteresom jag hört mycket bra om märket, men nu, efter att ha testat dessa två mot varandra under ungefär ett halvår måste jag säga att Lily Lolos mineralpuderfoundation inte alls kan mäta sig mot Everyday Minerals när det kommer till att passa just min hy. Varför då? Det hänger dels på formulan, och på nyanserna.

Formulan
Lily Lolos foundation finns bara i en formula medan Everyday Minerals har fyra olika beroende på vad man har för hudtyp och vilken effekt man vill uppnå (Original Glo, Intensive, Semi-matte och Matte), vilket gör det lätt att hitta olika formulas att byta mellan vid årstidsväxlingar. Under vinterhalvåret använder jag Original Glo till vardags och Intensive om jag vill ha ett lite mer täckande resultat. På sommarhalvåret använder jag Semi-matte. Lily Lolos formula däremot känns lite för torr och pudrig för att jag tror att den ska fungera till min hy under de kallaste vintermånaderna. Å andra sidan har jag upplevt den som lite kakig under sommarhalvåret – min hy har snabbt blivit blank och jag tycker inte heller att den suttit där den ska hela dagen utan ”glidit runt” i ansiktet. Inte riktigt bra varken till vinter- eller sommarhy med andra ord.

Nyanserna
Everyday Minerals har en uppsjö av nyanser att välja mellan. Eftersom man bara kan shoppa via nätet innebär det såklart vissa svårigheter när man ska välja nyans, men eftersom man kan beställa gratis provkit av deras foundations (man betalar enbart frakten som brukar landa på ca 35 SEK) har jag inte tyckt att det gör något. Det har tagit mig några provkit att hitta mina nyanser, men nu vet jag vilka som funkar. Jag har också lärt mig att vissa nyanser som passar perfekt i en formula kan se konstiga ut i en annan, speciellt Intensive-formulan är lite svår. Lily Lolos foundations finns inte i lika många olika nyanser och de nyanser jag fått utprovad av säljare/makeupartist i butik har inte alls sett sådär naturligt fräscha ut när jag tittat på dem i dagsljus. Tyvärr hittar jag inte själv någon annan nyans som jag tror skulle passa bättre heller, utan i så fall är jag hänvisad till att köpa flera olika och blanda till min egen nyans, vilket jag tycker blir lite väl dyrt och omständigt.

Några av mina favoriter från Everyday Minerals

Söta burkar från Lily Lolo

Hur är det med alla andra mineralmakeupmärken då? Jag har faktiskt endast testat Jane Iredale utöver dessa två och det blev jag väldigt förtjust i men jag tyckte däremot att priset var för högt. Så tills vidare håller jag fast vid Everyday Minerals!

Har du något favoritmärke när det gäller mineralmakeup?

23 reaktioner på ”Lily Lolo vs. Everyday Minerals

  1. LL och EM är faktiskt mina favoriter! Har höjt LL till skyarna, mycket för att jag kan hitta den perfekta nyansen för min kalla hudton. Men i sommar när det varit fuktigt så har jag märkt av samma problem som dej; jag blir snabbare blank än med EM. Så vid varmt och fuktigt väder kör jag på EM. Men annars är det fortfarande LL som gäller, ibland EM, intensive formula. Händer väl att jag blandar mej fram till lagom nyans med båda märkena i en burk :)Gillar den matta finishen hos båda, jag vill inte ha något skimmer i min mineralfoundation.

  2. När det gäller mineralfoundation måste jag nog säga Everyday Minerals. Däremot tycker jag att de har trista pigment när det kommer till ögonmakeup. 🙂

  3. Helt klart Glôminerals. Slår alla andra mineralsmink med hästlängder! Dels för att det finns så många färger och dels för att det kommer i fast format så det inte dammar så. Try it!

  4. Testade Lily Lolo för ett par år sedan och jämförde de då mot I.D och då vann I.D överlägset. LL va ok men inte mer än så. EM har jag inte testat så mycket ännu men har ett paket som är påväg till mig, spännande att se vad jag gillar mina samples :o)

  5. Love, love, love EM! Fast jag ska nog klicka hem en annan formula, semi-matte eller original glo. Lite trixigt bara när nyanserna kan skilja lite beroende på formula.

  6. Tycker EM är riktigt bra fast som du säger lite svårt att hitta rätt nyans och formula. Numera är det ännu svårare eftersom man inte längre själv får välja nyans och formula när det gäller gratisproverna. Inte en förbättring precis. Tur att det fortfarande finns prov att köpa.

  7. Beror lite på vad man är ute efter tycker jag. När det gäller pigment till ögonen ÄLSKAR jag MAD Minerals. Annars gillar jag EM också.

  8. Fröken Frodig: Då har du hittat perfekta produkter att växla mellan med andra ord, suveränt! Håller med dig om att den matta finishen är att föredra.Lina: Oh ja, håller med, EM har inte alls några kul ögonskuggspigment!Anonym: Glôminerals har jag inte testat, men det låter ju suveränt. Jag är lite kluven till det där med fast form dock, jag gillar faktiskt löspuderformen… men det kanske bara är för att jag vant mig vid den!Linda: I.D. har jag faktiskt aldrig testat, men det finns ju väldigt många som gillar det märket. Jag med min reaktiva hy har inte vågat prova det eftersom jag säkerligen skulle vara en av dem som reagerar mot bismuth… Ska bli kul att höra vad du tycker om EM.Heartcore: härligt! Jag älskar Original glo under vinterhalvåret, den passar min hy perfekt. Det är egentligen mest Intensive som jag tycker avviker lite från de andra, t ex nyanser som är perfekta i både Semi-matte och Original glo blir för "färgade", t ex för gul, i Intensive. Lotta: Du har testat några olika ser jag! Cailyn är ett nytt märke för mig! Laura Mercier har jag hört bra om men inte testat själv, och inte heller TBS:s mineralpuderfoundation.Anonym: nej, har de ändrat!? Förut har man ju kunnat välja precis vilken formula och nyans man vill ha i sitt sample kit, det var ju det som var det braiga!Basteth: ögonskuggspigment är liksom en helt annan historia, där har inte EM så mkt att komma med… Jag gillar Pure Luxe Cosmetics och Fyrinnae bäst på den fronten tror jag.

  9. hej !jag vet inte om du sett den kommentaren jag gjorde om L300 Anti-Age System (där jag frågade dig lite om dessa produkter?)Hoppas det kom fram och att du har tid att kanske svara ??Snygg och informativ blogg 🙂

  10. Samantha! Ja jag har sett den kommentaren tidigare. Recensionen har varit på g ett tag men först nu har jag fått klart den, hoppas att den kan hjälpa dig i ditt beslut!

  11. Hej och TACK för en underbar blogg!Jag är en tjej med ett stort problem. Har i hela mitt liv haft problemhy och testat det mesta, gjort allt jag kunnat men ändå så blir huden inte bra.Nu har jag bokat en tid till min läkare för att få en remiss till hudläkare. Självklart inte först om en månad så jag söker lite svar på webben. Det är nämligen så att jag har en ganska komplicerad hy, har inte träffat på många med denna hudtyp.Den är: Fet i T-zonenYt-torrKänsligStor-porigRodnad över näsa och ut mot kinderJag har använt de flesta sorters foundation och trodde att jag äntligen hittat The One. Men jag hade fel.Jag använder Lily Lolos Mineralfoundation och till en början var den suverän, helt perfekt. Men när jag väl får stora blemmor och finnar och ska dölja med Make Up Stores Cover all Mix så spricker huden och ser kakig ut. Jag tycker det är jättekonstigt för det blir inte så direkt utan efter ett tag.Har varit på MUS och frågat om ifall jag kan ha någon annan concealer. Nej dem tyckte att jag borde byta foundation, och detsamma tyckte dem på Kicks. Så jag fick en massa prov-produkter på skin-refinishing och allt möjligt. När jag har använt flytande foundation har jag utav en make-up artist blivit rekommenderad Chanels (mitt favoritmärke) Innocence Teint. Den sitter väldigt bra, men jag blir blank efter bara någon timme. Oavsett vilket transparent puder jag använder. Och jag har testat matt foundation, t.ex. Lily Lolos eller Max Factors mattgörande, men då blir jag alldeles torr.Jag läste på huden.nu att när man börjar må psykiskt dåligt över sin hy så ska man söka hjälp. Det har jag gjort i 6 år, och ingenting har hjälpt. Jag är 19 år idag.Jag rengör med Cliniques Anti Blemish Solutions 3-step och använder endast deras produkter som hudvård. Ibland även Clarins Hydra-Quench Cream Mask när huden är som allra torrast på ytan.Jag har dock bara använt Cliniques hudvårdsserie mot akne i ett par veckor och väntar på resultat. Om jag nu får något. I övrigt så äter jag bra, motionerar (ryttarinna), är inte under någon större speciell stress just nu.Jag har förmodligen en typ av akne som heter "Akne nodulocystica".Snälla om du vet något jag kan prova så maila eller skriv gärna här eller på min blogg. Måste bara tillägga att jag inser att du inte är en hudläkare, men man kan ju alltid skriva en rad (eller ett par hundra)!Mvh Natalie

  12. Natalie! Först ska jag säga att jag verkligen lider med dig och hoppas att du får träffa en kunnig hudläkare som tar dina problem på allvar. Min spontana reaktion när jag läser det du skriver är att jag tänker att du ska vara försiktig med starka produkter och produkter mot fet hy och mot acne. Det låter ju som att du har någon slags obalans i hyn som du behöver komma till rätta med. Jag har aldrig själv haft så allvarliga problem med min hy, men i perioder har den ändå varit i väldig obalans och ofta har jag då backat till enkla och milda produkter för rengöring och oparfymerade fuktgivande lotioner istället för avancerade krämer. En period hade jag problem med Perioral Dermatit (ett tillstånd då huden är i obalans och extremt känslig för parfymerade produkter, fett och konserveringsmedel) och det man kan göra själv då är så kallad "nollbehandling", d v s endast tvätta huden med vatten, inte smörja med någonting och inte använda makeup. Inte varken lätt eller roligt att följa, men jag tror att det sista en hy i obalans behöver är mer produkter, utan snarare tvärtom. Jag nollbehandlade en period och kunde successivt börja använda produkter igen, men med betydligt större försiktighet. Först började jag att smörja huden morgon och kväll och då använde jag Essex lotion, säljs på apoteket, är parfymfri och innehåller mycket fukt men lite fett, samt innehåller inte mycket saker som kan irritera huden eller täppa igen porer. Successivt började jag även använda rengöringsmjölk, ansiktsvatten och kvittencrème från Dr Hauschka som fungerade väldigt bra till min hy. När problemen började ge med sig började jag även använda mineralpuderfoundation som visat sig fungera bra. Det märke som jag tyckt fungerat bäst för mig är Everyday Minerals, som tyvärr inte går att köpa i Sverige men däremot på internet från USA. Ett helt annat spår är ju att gå mot oljor, vilket är en hel vetenskap. Men om jag förstått det rätt är det många med problem i form av fet och oren hy som blivit hjälpta av detta. Mer information om den "metoden" finns på sajten The Oil Cleansing Method, men jag vill betona att detta inte är något jag testat själv, bara hört om via andra personer.Om du är haj på engelska och tycker att det intressant att läsa om hud och hudvård kan jag rekommendera sajten Paula's Choice där det finns mycket bra information om huden och olika hudproblem. Jag känner stort förtroende för informationen där, som baseras på forskningsresultat.Lycka till och kommentera igen om det är något du undrar över!

  13. Till dig med problemhy – skippa Cliniques 3-stegssystem. Jag har väldigt känslig hy, som du också verkar ha, och det var rena döden. Bytte till Lancomes HydraZen Neurocalm (den på flaska för normal hy, inte lika fet som den på burk) och den är suverän för känslig hy. Har alltid haft problem med röda kinder, rödflammig näsa, torr haka, fet panna…ja du fattar. Hyn kan fortfarande bli lite fet ibland men den ser frisk ut och jag är väldigt nöjd.Lycka till!

  14. Nathalie,Känner igen mig i dina hudproblem. Har själv haft olika stadier av acne/problemhy/perioral dermatit/yttorrhet sedan jag var i tonåren, nu är jag 34. För två år sedan, när jag verkligen provat ALLT, testade jag Exuviance. Efter bara ett par dagar (herregud, nu låter jag som nån i TV-shop!) märkte jag skillnad och efter ett par veckor hade min röda, irriterade hud verkligen lugnat ner sig. Rekommenderade detta till min syrra som också är helt beroende av denna hudvårdsserie nu. Dessutom började jag för ett par år sedan använda mineralsmink. Har testat några olika märken och har nu kommit fram till att Everyday Minerals är den som funkar bäst för mig. Utöver detta äter jag kapslar med nattljusolja från hälsokost som ska balansera hormoner och fuktbalans i hyn. Hoppas att din hy blir bättre, vad du än väljer för metod. Vill dock varna dig för tetracykliner och roaccutan, det är till stor del pga av att jag åt just roaccutan i tonåren som jag har/hade känslig problemhy :(./Karin

  15. Hej! Väldigt bra blogg måste jag säga! Kul att det är någon som engagerar sig och vill hjälpa andra med PD! också ni som kommenterat och gett tipps!Jag har PD och har haft det ca 2 år… det kommer och går men jag är oftast fri från PD ganska länge när det väl har försvunnit. Jag har behandlats med Tetracyklintabletter och även Rozex krämen båda har gett bra resultat! Jag älskar smink och är väldigt "beroende" av det, min läkare rekommenderade att sluta använda smink helt (foundation och puder) men det är något som jag verkligen inte vill!! Om jag ska envisas med att använda smink rekommenderade läkaren foundation och puder från Clinique, PD har under längre tid hållt sig borta när jag använt det, men huden för övrigt har inte varit helt bra..Jag är nu väldigt intresserad av mineral produkterna ni skrivit om, speciellt LL och EM som verkar passa mig, men jag undrar vart man kan köpa dem? kan man endast beställa via internet eller har vissa butiker dom? Jag är VÄLDIGT tacksam för svar:)/Johanna

  16. Johanna: tack! Everyday Minerals kan du endast köpa på http://www.everydayminerals.com, en amerikansk sajt. Det finns möjlighet att beställa gratis prover (du betalar frakten) för att få chans att prova ut rätt nyans och formula, så det är smidigt. Lily Lolo är ett brittiskt märke som mig veterligen endast sålts på Pashion Cosmetics i SOUK-gallerian, Stockholm, men den gallerian har tyvärr bommat igen. Däremot tror jag att man kan köpa produkterna från Lily Lolos egen webbplats, http://www.lilylolo.co.uk.

  17. Okej! Tack så jätte mycket för hjälpen:) Jag har tänkt att prova i.d smink ett tag först, och se om jag gillar mineral smink och om i.d passar mig, det är ju alltid lättare att prova färger och så i butik… annars ska jag absolut testa EM och/eller LL:)vad har du för erfarenheter av i.d?MVH Johanna

  18. Johanna: Jag har faktiskt aldrig testat i.d. Har själv problem med känslig hy så jag skulle inte bli förvånad om jag vore en av de få som reagerar på i.d. pga att det innehåller bismuth oxychloride… I övrigt har jag faktiskt inte känt mig lockad att prova, eftersom jag varit så pass nöjd med Everyday Minerals. Ett märke jag däremot gärna skulle testa mer av är Jane Iredale som jag provat litegrann, det verkar superbra!

  19. okej köper man det också endast via internet? Jag har också hört att det finns de som har reagerat på just det ämnet som finns i i.d, jag är lite rädd att jag också ska göra det:p men jag får prova, annars följer jag dina goda råd! Tack så mycket för hjälpen!!:)MVH Johanna

  20. KOlla Cailyn.se produkter. Är noncomodogenic, inga parfymer, inga oljor, inget bismuth, inget talc och mer innehåll än ID. Såg detta märke när jag var i New York och det är tydligen i klass med Chanel i kvalite och återfinns bara på de finaste spa och hudsalongerna i världen. Håller tydligen på att lanseras just nu.

Vad tycker du?

